Strukturace témat:• Historické podmínky zrodu kulturn ě - historického (kulturně instrumentálního) přístupu ke zkoumání psychických fenoménů: společenské revoluce, vliv materiálních podmínek na vědomí a duševní život lidí - krize (individualistické a metafyzické) psychologie• hlavní pojmový aparát zakladatelské generace: artefakt - nástroj - znak - činnost - řeč• význam dvojí mediace - role druhého jako interpreta kulturních děl a přínosy kulturní psychologie psychologii pedagogické • rozdíly mezi akcentem na analýzu činnosti (Leontjev + Engestrom a CHAT) a na sémiotickou analýzu (Schneuwly, Bronckart, Rochex) • didaktické využití ve vyučování a učení
Cultural psychology: development and learning
The objective of the course is to facilitate the deeper understanding of the close link between the cultural psychology theory and the issues of educational psychology. The structure of the content:
- history of the cultural psychology and the social and scientific conditions of its emergence (the crisis of psychology)
- founders of cultural psychology, main notions/concepts: artifact - instrument - sign - activity - language - lower and higher psychological functions - zone of proximal development
- importance of the double mediation: the role of the other as interpreter of cultural artifacts and model of actions with them (what is the contribution of the cultural psychology to the educational)
- activity analysis (Leontjev + Engestrom and CHAT) and semiotic analysis (Schneuwly, Bronckart, Rochex)
- didactic use in teaching and learning