Charles Explorer logo
🇬🇧

Theoretical Particulars of Linguistics and Literary Studies in German Language Area. Applied Linguistics (various theoretical approaches)

Class at Faculty of Education |
ODGER04

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

1.       Jazyk a komunikace: komunikační modely K. Bühlera, R. Jakobsona, F. Schulze von Thuna; konverzační maximy (Grice)

2.       Jazyk a jednání: teorie řečových aktů (Austin/Searle); činnostně orientovaná textová lingvistika a stilistika (Fix; Sandig)

3.       Textová medialita: psané a mluvené projevy v nových médiích (Koch/Österreicher; Dürrscheid)

4.       Sociolingvistické aspekty: intra-, inter a transpersonální komunikace

5.       Jazyk a konstituce světa: a) jazyk a ideologie: deontologie (dle F. Hermannse), kognitivní přístupy k metafoře (dle  Lakoffa/Johnsona); b) jazyk a politika (Girnth/Klein): presupozice a              implikace (Grice), c) aspekt genderu d) tvorba skupin (ze sociologického, politického a dalších úhlů pohledu)

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Různé směry aplikované lingvistiky mající obzvlášť velký význam od 2. poloviny 20. století jsou zastoupeny také v cizojazyčné filologii prostřednictvím pragmalingvistických (Levinson, Austin, Searle, Grice), sociolingvistických (Labov, Mattheier) a sémiotických bádáních orientovaných na řečové akty (Peirce, Eco). V kombinaci s metodami strukturní lingvistiky se kurz zaměří na jazykové analýzy s ohledem na dobově specifické, situativní a společenské aspekty jednání. V rámci těchto interdisciplinárních zkoumání nelze opomenout další společenskovědní discipliny jako psychologie, filozofie a kulturní a komunikační vědy. Zkoumání relevantních témat je rovněž podmíněno mapováním stavu výzkumu zabývajícího se problematikou identity, společenského uznání i zneuznání a dalších vztahů vyjádřených jazykem jako takovým.

Kurz si klade za cíl umožnit pochopení skutečnosti, že jazyk ve vztahu k mluvčímu slouží jak k zachycení objektivně existujícího světa, tak k jeho konstituování. Jazyk je instrumentem nutným k vytváření kognice a nalezení vlastní identity, je prostředkem socializace, tj. prostředkem umožňujícím zaujímání společenských pozic, vytváření sociálních skupin a s nimi související vyhranění se vůči druhým osobám či skupinám, stejně jako je prostředkem sebereflexe a výrazem osobnostního růstu (Angehrn/Küchenhoff). Tyto jazykové projevy jsou pak přiřazovány k odpovídajícím jazykovým funkcím, které jsou uváděny do kontextu s funkcemi vztahů k druhým lidem, které se vyznačují různými komunikačními strategiemi.