Charles Explorer logo
🇨🇿

American Literature to the End of the 19th Century

Předmět na Pedagogická fakulta |
OEBAA1723Z

Sylabus

Obsah přednášek a navazujících seminářů

1. Přednáška: Literatura koloniálního období (online video) Úvod do předmětu / Přednáška: Nástup osvícenství Čtení – Benjamin Franklin: 2 pamflety

2. Přednáška: Enlightenment – Revolutionary writersI Čtení – Thomas Paine: Common Sense (slightly abridged)

3. Přednáška: Romantismus I Čtení – Washington Irving: The Legend of the Sleepy Hollow

4. Přednáška: Romantismus II Čtení – E.A.Poe: The Black Cat, The Tell-Tale Heart

5. Přednáška: Romantismus III Čtení – N. Hawthorne: Birthmark, Rapaccini’s Daughter (dobrovolné)

6.  Videopřednáška: Ideologické podtóny romantismu I – slave narratives      Přednáška: Ideologické podtóny romantismu II – slave narratives Čtení – The Narrative of Frederick Douglass Čtení 2 (dobrovolné) – H. D. Thoreau: Civil Disobedience

7.  Přednáška: Poezie

19. století (+online video) Čtení – Whitman, Dickinson

8.  Přednáška: Přechod mezi romantismem a realismem Čtení – Herman Melville: Moby Dick (excerpty), Bartleby the Scrivener

9.  Přednáška: Realismus/Naturalismus I (local color) Čtení –Kate Chopin: A Respectable Woman and 4 other stories

10. Přednáška: Realismus/Naturalismus II (Civil War) Čtení –A. Bierce: An Occurrence at Owl Creek Bridge       S. Crane: The Red Badge of Courage (synopse + úryvek)

11. Přednáška: Realismus/Naturalismus III (female emancipation issues) Čtení –C.P. Gilman: The Yellow Wallpaper

12. Přednáška: Realismus/Naturalismus IV (muckrakers) Čtení – Sister Carrie (an excerpt), Theodore Dreiser: Typhoon

Anotace

Profil kurzu: Předmět "Americká literatura I" tvoří komplementární kurz, v jehož přednáškové části se student obeznámí se základní vývojovou linií americké literatury od 17 až po konec 19. století, včetně historického a sociálního pozadí. Tato výkladová část je prakticky podepřena ilustrativními ukázkami americké prózy a v menší míře i poezie a dramatu.

Přednášky tedy v chronologickém sledu uvádějí konkrétní (víceméně jednolitá) období v americké literatuře, která jsou vesměs koncipována jako literární reflexe daného historického období. Na přednášku pak navazuje tzv. "close reading session", tedy řízené čtení zadaných seminárních textů v angličtině, které lze vnímat jako průvodní materiál k přednáškovému výkladu.