2. Postavení učiva informatiky v kurikulu ZŠ a SŠ v ČR a v zahraničí.
3. Ukázky metodických přístupů k rozvoji informatického myšlení bez použití počítačů (typu CSUnplugged, origami).
4. Ukázky metodických přístupů k rozvoji informatického myšlení s použitím robotických souprav a programovatelných hraček.
5. Hlavní principy logovské kultury a její představitelé.
6. Ukázky metodických přístupů k rozvoji informatického myšlení s použitím softwarových aplikací.
7. Analýza vybraných učebnic pro rozvoj informatického myšlení žáků ZŠ a SŠ.
8. Práce se Scratch.
9. Tvorba projektů a her ve Scratch.
1. Introduction to the concept of computational thinking.
2. A role of informatics and computing in curriculum for Elementary and Secondary schools in the Czech Republic and other countries.
3. Examples of some teaching approaces to computational thinking development without using computer technology (typu CSUnplugged, origami).
4. Examples of some teaching approaces to computational thinking development with using robotics sets and programmable toys.
5. Saymour Papert. Construccionism. Key principles of logo culture. Some representants.
6. Examples of some teaching approaces to computational thinking development with using software applications.
7. Analysis of textbooks for computational thinking development.
8. Introduction in Scratch.
9. Projects and games design in Scratch.
1. Vysvětlení pojmu informatické myšlení.2. Postavení učiva informatiky v kurikulu ZŠ a SŠ v ČR a v zahraničí.3. Ukázky metodických přístupů k rozvoji informatického myšlení bez použití počítačů (typu CSUnplugged, origami).4. Ukázky metodických přístupů k rozvoji informatického myšlení s použitím robotických souprav a programovatelných hraček.5. Hlavní principy logovské kultury a její představitelé.6. Ukázky metodických přístupů k rozvoji informatického myšlení s použitím softwarových aplikací.7. Analýza vybraných učebnic pro rozvoj informatického myšlení žáků ZŠ a SŠ.8. Práce se Scratch.9. Tvorba projektů a her ve Scratch.
Předmět se zaměřuje na vysvětlení teoretických principů kontruktivistického a konstrukcionistického přístupu k učení informaticky zaměřených předmětů (Informatika, ICT, výpočetní technika aj.). Velká pozornost je věnována práci S. Paperta a jeho pokračovatelů (M. Resnick, I. Kalaš, E. Sandova, etc.), kteří se hlásí k odkazu S. Paperta a kteří rozvíjejí jeho myšlenky v podobě logovské kultura. Předmět se pak věnuje metodickým ukázkám rozvoje programování žáků 1. stupně ZŠ a žáků 2. stupně ZŠ v aplikacích na principu LOGO (např. Scratch)
Témata
(1) Základní pojmy: Konstruktivismus, Konstrukcionismus, logovská kultura;
(2) Úvod do programování Scratch, příp. WeDo.
(3) Konstruktivistické přístupy k učivu informaticky zaměřených předmětů v ČR a v zahraničí.