Charles Explorer logo
🇨🇿

Didaktika informaticky zaměřených předmětů

Předmět na Pedagogická fakulta |
OEBII2120Z

Sylabus

Lekce 1: Myšlenky Seymoura Paperta

Lekce 2: Logovská kultura

Lekce 3: Strategie digitálního vzdělávání. AI a vzdělávání

Lekce 4: Úlohy bez počítače (CSUnglugged, Bebras)

Lekce 5: Tvůrčí aktivity s vybranými platformami pro edukační programování (Scratch aj.)

Lekce 6: Tvůrčí aktivity s vybranými robotickými hračkami (ozobot, aj.)

Lekce 7: Prezentace závěrečných projektů účastníků kurzu

Anotace

Ve všech vyspělých zemích se v posledních letech věnuje ve vzdělávání velká pozornost rozvoji informatického myšlení. S tímto konceptem pracoval už od 60. let Seymour Papert.

V databázi Web of Science je za posledních 5 let evidováno více než 5000 článků k problematice rozvíjení informatického myšlení. Zdálo by se, že informatické myšlení se týká výuky informatiky a přípravy počítačových expertů, IT specialistů.

Nikoliv. Informatické myšlení nám může bez ohledu na naši specializaci pomoci v chápání čím dál tím více digitalizované společnosti.

Podobně jako matematické myšlení, čtenářská gramotnost či vizuální gramotnost nám mohou pomoci řešit běžné problémy nebo navrhovat algoritmy, tak informatické myšlení a algoritmické uvažování uplatníme při řešení každodenních problémů, stačí jen logicky myslet. V kurzu se budeme věnovat tomu, jak a proč se v různých zemích zavádí informatika nejen do základních a středních škol, ale dokonce už do škol mateřských.

Vyzkoušíme si řešit některé úlohy. Měli bychom se začít připravovat na to, že v našem životě se začnou stále víc a víc uplatňovat aplikace umělé inteligence. Účastníci kurzu navrhnou a obhájí svůj projekt, který mohou řešit individuálně nebo v týmové spolupráci.