The syllabus of the course is based on the students' selection of 5 books from the following list:
Ian McEwan: Black Dogs (1992), Amsterdam (1998), Saturday (2005), On Chesil Beach (2007), Solar (2010)
Jeanette Winterson: Written on the Body (1992), Art and Lies (1994)
Martin Amis: Time’s Arrow (1991), House of Meetings (2007)
Peter Ackroyd: The House of Doctor Dee (1993), Dan Leno and the Limehouse Golem (1994), The Casebook of Victor Frankenstein (2008)
Kazuo Ishiguro: When We Were Orphans (2000), Never Let Me Go (2005)
Graham Swift: Last Orders (1996), The Light of Day (2003), Tomorrow (2007)
Julian Barnes: England, England (1998), Arthur & George (2005), The Sense of an Ending (2011)
Hanif Kureishi: The Buddha of Suburbia (1990), Something to Tell You (2008)
Zadie Smith: White Teeth (2000), On Beauty (2005)
Angela Carter: Wise Children (1991)
Monica Ali: Brick Lane (2003)
Jim Crace: Arcadia (1992), Being Dead (1999), The Pesthouse (2007)
Will Self: How the Dead Live (2000), Dorian (2002)
John Banville: The Sea (2005)
Adam Thirlwell: Politics (2003)
Alan Hollinghurst: The Line of Beauty (2004)
Simon Mawer: The Glass Room (2009)
David Lodge: Deaf Sentence (2008)
Tento seminář je založen na prezentaci a následné diskusi, analýze a interpretaci vybraných děl současných Britských romanopisců, zaměřených na teoretické a tematické okruhy přibližující pluralitu současné tvorby: překonávání dichotomie realismus/experiment, pojetí tzv. post-nationalism, millenium Angst či queer literature, metafikce, historiografická metafikce, parodie a pastiš, intertextovost, míchání žánrů a jiné.