Charles Explorer logo
🇨🇿

Analýza a pedagogická interpretace hudebního díla

Předmět na Pedagogická fakulta |
OENHH2170Z

Sylabus

1. Analytická a pedagogická interpretace hudebního díla - specifika na základní a střední škole2. Charakteristika didaktických situací při práci s uměleckým dílem3. Percepce a apercepce ve školské hudební výchově a mimo školu4. Zásady výběru hudebního díla, vkus a jeho formování5. Percepce a apercepce, preference vnímatele6. Charakteristika stylu pro poslech díla a pro didaktickou práci s ním7. Hierarchie didaktické práce s hudebně výrazovými prostředky8. Specifika vyučovací jednotky zaměřené na práci s uměleckým dílem9. Hudba jako komunikační systém z pohledu hudebního pedagoga10. Vnitrooborové přesahy při didaktické práci s hudebním dílem11. Mezioborové přesahy při didaktické práci s hudebním dílem12. Náměty pro samostatnou práci žáka a jejich limity13. Hudební dílo jako objekt projektové výuky

Anotace

Předmět vede studenty k získání znalostí pro komplexní analýzu a analytickou interpretaci skladeb s akcentací analýzy hudebně výrazových prostředků pro pochopení sdělovaného obsahu jako základního předpokladu pedagogické práce. Studenti aplikují získané dovednosti do modelových didaktických situací s ohledem na interdisciplinární přesahy pedagogické interpretace.

K aplikacím slouží seminární práce a modelový pedagogický výstup.

Podoba seminární práce: projekt pro výuku na zvolené téma s interdisciplinárními přesahy. Východiskem je hudební dílo. Součástí projektu jsou ukázky z hudby, literatury, výtvarného umění. Komentáře obsahují zdůvodnění obsahu, popis a zdůvodnění forem práce, případnou reflexi z praxe, dále zařazení obsahu do souvislostí hudebně didaktických, hudebněteoretických, hudebněhistorických.

Podoba pedagogického výstupu: pedagogická interpretace zvoleného obsahu pro vyučovací hodinu. Reflexe cílů, obsahu, metod a forem práce v diskusi.