Charles Explorer logo
🇬🇧

Didactics of primary school mathematics

Class at Faculty of Education |
OENMM1702Z

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Cíl:

Otevřít studentům svět didaktiky matematiky v úzkém propojení na jejich osobní zkušenosti matematické i antropomatematické ve všech rolích, s nimiž má student zkušenost.

Obsah: 1. Představa přirozeného čísla (stav, mnohost, veličina, adresa, operátor). Různé sémantické typy sčítání/odčítání. 2. Konceptualizace procesu, procept. Percepce počtu. Vznik a tvorba mnohostních představ. Velká čísla. Rytmus. Pravidelnosti. 3. Mentální charakteristika nácviků. Automatizace. Paměťové počítání, singelton, písemné algoritmy, sémantické modely. 4. Řešení a tvorba slovních úloh. Rozklad slovní úlohy do vrstev. Antisignál. Lokalita žákovy chyby. Slovní úloha jako diagnostický nástroj. 5.+6. Celek a část; kmenový zlomek, zlomek, desetinné číslo, procento. Záporné číslo. V obou oblastech izolované a generické modely, sémantické i strukturální.

Požadavky k zápočtu v letn9m semestru školního roku 2006 1. 80tiprocentní účast na semináři. V případě nemoci lze semináře nahradit písemnou prací po dohodě s vyučujícím semináře. 2. Aktivní účast na seminářích. 3. Získání aspoň 50% bodů v zápočtovém testu. 4. Vyřešení a opatření didaktickým komentářem 10 studentem zvolených úloh (buď jsou to úlohy, které zazněly jako výzvy na přednášce, nebo semináři, nebo jsou to úlohy na domovských webovských stránkách katedry pod jménem prof. Hejného, nebo jsou to úlohy z Matematického Klokana, které lze najít na www.matematickyklokan.net). 5. Scénář experimentu, nebo záznam a pokus o analýzu interakce s jedním dítětem ve věku od 3 do 11 let. Cílem interakce je zjistit něco o způsobu myšlení zvoleného dítěte. Podněty jsou ve výzvách na přednáškách a cvičeních.

Annotation

The course is focussed on preparation of students to their teaching practise in the domain of teaching mathematics. Students get various non-traditional mathematical environments in which they develop not only mathematical abilities but also didactical abilities formulating new problems, presuming difficultness of problems for pupils, creating cascades of problems and new mathematical environments.