Ideologie a pedagogika (konzervatismus a liberalismus)
Teorie a pedagogika (esencialismus a progresivismus)
Kritické teorie v pedagogice aj.
Education is based on attaining concrete aims - its result should be gaining certain skills and knowledge. However, the course of education is at the same time markedly connected with the way through which we perceive the reality of the surrounding world. In the subject of theory of education we shall search the interconnection of education with its three basic theoretical pillars which pedagogy is based on: philosophy, ideology and theory.
\r\nExamples of possible themes:
\r\nPhilosophy and pedagogy (idealism and existentialism)
Ideology and pedagogy (conservatism and liberalism)
Theory and pedagogy (essentialism and progressivism)
Critical theories in pedagogy, etc.
Edukace spočívá v dosahování konkrétních cílů - jeho výsledkem by mělo být získání jistých dovedností a vědomostí. Průběh edukace je ale současně výrazně spjatý se způsobem, kterým vnímáme realitu okolního světa. V předmětu teorie výchovy budeme hledat propojení edukace s jejími teoretickými východisky a současně propojení s třemi základními teoretickými pilíři, o které se pedagogika opírá: filosofie, ideologie a teorie.
Příklady možných témat:
Filosofie a pedagogika (idealismus a existencialismis)Ideologie a pedagogika (konzervatismus a liberalismus)Teorie a pedagogika (esencialismus a progresivismus)Kritické teorie v pedagogice aj.
Teorie výchovy je jednou ze základních pedagogických disciplín, která se zabývá systematizací a uspořádáním věd o výchově, jejich cíli, metodami, formami, prostředky a podmínkami. Předmětem teorie výchovy jsou především různé teorie, směry a výchovné ideologie, poskytující řadu teoretických modelů a způsobů myšlení o výchovném procesu.