Lectures: plurilinguism, interculturality and mediation action approach and the use of technologies in ELT the praxis in teaching from the perspective of the action approach, plurilinguism and interculturality in the international context
Seminars:
Specifics and techniques of teaching grammar, including pragmatics, stylistics and the theory of discourse (linguistic, pragmatic and discourse competence)
Specifics and techniques of teaching lexis
Specifics and techniques of teaching pronunciation and the writing system of English
The theory of error, transfer and difficulty in the acquisition of language structures
ELT focused on form (explicitness, implicitness, inductive and deductive approach); the language system and its position within the communicative approach; pedagogical grammar
The role of input and output in L2 system acquisition
The development of a language system (interlanguage, developmental stages, acquisition sequences, the curve of acquisition, the variability of a language system, the role of universal grammar)
Cílem předmětu je poskytnout studentům konkrétní znalosti a dovednosti potřebné k práci s jazykovými prostředky a řečovými dovednostmi ve výuce AJ jako cizího jazyka. Student se naučí identifikovat klíčové charakteristiky jednotlivých oblastí jazykové výuky, plánovat jejich zapojení do vyučovacího procesu ve vzájemné provázanosti a návaznosti a hodnotit je.
Pochopí i vztah jazykové výuky k plurilingvismu, interkulturalitě a mateřskému jazyku a dokáže jej zapracovat do výuky jazyka v souladu s akčním přístupem SERRJ. Teoretické poznatky si bude moci ověřovat v praxi pomocí návazného předmětu Náslechová praxe.
Předmět obsahuje i návrat k tématům z didaktických předmětů v bakalářském studijním plánu formou samostudia. Konkrétněji se předmět zaměřuje na efektivní přístupy k výuce anglického jazykového systému a jeho dílčích složek - slovní zásoby, systému gramatického, fonologického a grafického, s přesahem do výuky vybraných aspektů nadvětné syntaxe a textu.
V kurzu je důsledně uplatňováno hledisko konfrontační (systémy L1 a L2, specifika jejich osvojování, zdroj interference, teorie transferu), vývojové (teorie mezijazyka, vývojové sekvence v osvojování forem, L2 jako komplexní systém, vliv různých proměnných na osvojování jazykového systému) a didakticko-metodické (konkrétní techniky výuky jazykových prostředků). Důraz je kladen na rozvoj dovednosti studentů všechna hlediska vzájemně usouvztažnit a konkrétní didaktické a metodické postupy nejen realizovat, ale také odborně vysvětlit.