Studenti se budou v kursu učit zvládat řadu strategií a dovedností, kter é používají přemýšliví čtenáři pro důkladné porozumění textům různého typu, obsahujícím závažnější myšlenky. Studenti se budou učit v individuální i skupinové práci vyjasňovat své myšlenky, svá stanoviska ústně i písemně a opírat je o argumenty. Naučí se vést hovor o četbě, věcně diskutovat, vyzkouší si postoj kritické skepse, budou analyzovat texty věcné i literární.
K zápočtu vyberou úryvek textu, který v rámci jejich oboru vybízí ke kritickému čtení a přemýšlení, stručně zdůvodní jeho výběr a popíšou jeho autorský záměr a poselství, pojmenuje a vysvětlí funkci prostředků, kterými se autor snaží dosáhnout účinku na čtenáře. K textu připojí takové otázky/taková zadání, které/která žáky povedou k jeho kritickému čtení. Zadání/otázky obohatí o možné odpovědi a okomentují je z hlediska toho, jak u žáků podporují kritické čtení/myšlení. Témata:
Praktické užití kritického čtení a psaní v různých předmětech - autentické (neučebnicové) texty ve výuce. Práce metodami aktivního učení. Přesah mezi obory lidské činnosti. Nahlížení problémů z různých úhlů pohledu. Autorský záměr textu a jeho účinek na čtenáře. Podavatel a jeho funkce v různých typech textů. Vizuální prvky a další prostředky podporující obsah sdělení.