Kurz je zaměřen na vybrané aspekty vzdělávání dětí z kulturně odlišného prostředí. Zaměřuje se na povahu sociálních nerovností, které na jedné straně vyplývají z odlišné, ne – majoritní zkušenosti dětí z rodin migrantů a národnostních menšin a na straně druhé které jsou dané povahou školy jako instituce moderní společnosti, jejímž cílem je v rámci sekundární socializace posilovat homogenitu, resp. inkluzi ve společnosti. Významným tématem je identita, kterou žáci a učitelé společně vyjednávají. Zaprvé chce tedy ukázat bariery, které musejí překonat žáci z kulturně odlišného prostředí, když se vzdělávají v rámci majoritní školy. Týká se to např. zapojení těchto žáků do vrstevnických skupin, přístupu ke vzdělání, limitů, které jsou důsledkem odlišného zázemí a preferencí rodin.. Zadruhé se zaměří na školu jako instituci, která je otevřena více či méně inkluzi, na situaci učitelů, kteří se ocitají v kleštích dvou ideologických rámců (národní stát versus globální společnost) v přístupu k diverzitě. Cílem je zcitlivět přístup učitelů k problému kulturní diversity a posílit sebedůvěru a respekt k individualitě své i žáků. Blok I – Moderní stát, etnická diverzita a role školy ve vzdělávání žáků ze sociokulturně odlišného prostředí
1. Kulturní diverzita v globální společnosti, národní stát a role školy (sociální inkluze a mobilita) – institucionální podstata kulturní ne/homogenity ve společnosti, vyjednávání identit v současném světě
2. Příčiny školní neúspěšnosti (kulturní, sociální, biologické teorie)
3. Multikulturní společnost v ČR, resp. v zemích bohatého severu.
4. Zákony garantující právo dítěte na vzdělání Blok II – Žák z kulturně odlišného prostředí a limity, kterým čelí
5. Sociální vyloučení a ne/možnost cesty za vzděláním (primární socializace)
6. Sociální vyloučení a ne/možnost cesty za vzděláním (sekundární socializace, boj o identitu žáka)
7. Nedobrovolná migrace dětí a její důsledky (nedobrovolná migrace a pocity dítěte, jazyk jako klíčová proměnná, integrace do vrstevnických skupin, konstrukce identit)
8. Děti migrantů a jejich vzdělávací trajektorie (lineární versus segmentovaná asimilace, limity sociální mobility) Blok III – Intervence do vzdělání žáků z kulturně odlišného prostředí ze strany rodiny popřípadě komunity
9. Rodičovské strategie (pasivita x empowerment, vyjednávání mezi integrací a etnickou identitou)
10. Vzdělávací aktivity menšin a migrantů jako cesta k uchování výchozí etnicity. Blok IV – Škola a její možnosti ve vzdělání žáků z kulturně odlišného prostředí
11. Učitelé a způsoby ne/zvládání inkluze (zatížení stereotypem, sebereflexe, etnizace přístupu k žákům, respektování žákovské identity, možné strategie)
12. Instituce, které ne/pomáhají škole ve vzdělávání žáků z kulturně odlišného prostředí Blok V – Sebereflexe
13. Reflexe situace setkání s žákem z kulturně odlišného prostředí. Předporozumnění, jak žák může zvládat situaci ve škole. Reflektování jeho zkušenosti. Na základě vlastního předporozumění a zprostředkované zkušenosti (deklarovaných postojů) žáka uvažovat o povaze a důsledcích jeho kulturní odlišnosti. Důraz na individuální prožívání každého žáka i učitele. The course is focused on selected aspects of education of children with different cultural background. It focuses on the nature of social inequalities that on one hand come from different, minority experience of migrant and ethnic minority experiene and on the other hand that come from the nature of school as institution of modern society that aims at strengtening of homogenity or inclusion in society. Identity is an important theme that is negotiated between pupils and teachers. First it wants to show barriers that pupils from culturally diffrent background have to overcome when they come to the majority school institution. It consists of topics like inclusion of these pupils in peer groups, access to education, limits that are result of different background and preferences of families. Second it focuses on school as institution that is more or less open to inclusion, on the situation of teachers that are caught in tension of two ideological frames (national state versus globalised society). The aim is to sensitize the approach of teachers to the issue of cultural diversity and improve self respect and respect to individuality of teacher and pupil. Block I - Modern state, ethnic diversity and the role of school in education of pupils from culturally different background.
1. Cultural diversity in globalised society, national state and the role of school (social inclusion and mobility) - institutional roots of cultural non/homogenity in society, negotiation of identities in current world
2. Causes of school failures (cultural, social, biological theories)
3. Multicultural society in Czech republic and countries of "rich north"
4. Laws that guarantee children the right to education Block II – Pupil from culturally different background and limits he or she faces
5. Social exclusion and im/possibility of the path to education (primary socialisation)
6. Social exclusion and im/possibility of the path to education (primary socialisation) (secondary socialization, fight for pupil identity)
7. Involuntary migration of children and its consequences (Involuntary migration and child's feelings, language as key variable, integration into peer groups, identity construction)
8. Children of migrants and their education trajectories (linear versus segmented assimilation, limits of social mobility) Block III – Intervention into pupils education from the family or community
9. Parents strategies (passivity x empowerment, negotiation between integration and ethnic identity)
10. Educational activities of minorities and migrants as the path to conservation of original ethnicity. Block IV – School and its possibilities regarding education of pupils from culturally different background
11. Teachers and methods of conducting inclusion (stereotypes, self-reflection, ethnization, respect to pupil's identity, possible strategies.
12. Institutions that help and don't help the school in education of pupils from culturally different background. Block V – Self-reflection
13. Reflection of the situation of meeting the pupil from culturally different background. Preconcepts of pupil's coping with school. Reflection of his/her experience.