* Úkoly k samostudiu:
Jaké omezení vyplývá z tělesného postižení pro každodenní život jedince?
Charakterizujte systém péče o osoby s tělesným postižením v ČR.
Definice somatopedie jako vědního oboru a místo somatopedie v systému speciální pedagiky.
Tělo a tělesné schéma: nazírání na hodnotu lidského těla , hodnota mobility z vývojového hlediska, psychologický obraz vlastního těla, bio-psychosociální jednota člověka. Motorika, motorické funkce,centrální mechanismy řízení lidské motoriky a charakteristiky hybného systému. Pohybově invalidizující vady, jejich rozčlenění, charakteristiky, edukační důsledky.
Invalidita a zdraví podle WHO.Neurofyziologicky podmíněná podpora ontogenetického vývoje - základní a podpůrné rehabilitační metody (Bobath koncept, Vojtova metoda, Petö terapie a další).
Součástí výuky předmětu je Program řízené reflexe pro speciální pedagogy.