Charles Explorer logo
🇨🇿

Aritmetika

Předmět na Pedagogická fakulta |
OK0310032

Sylabus

* Stručná charakteristika kurzu

Požadavky:

Zápočet: 80% účast na seminářích

- zpracování seminární práce

- 51% úspěšnost při testech numerických dovedností a řešení úloh

- aktivita na seminářích

Zkouška:

- Spolehlivé řešení úloh školské matematiky pomocí různých metod.

- Znalost základní pojmů, srozumitelná komunikace o podstatě úloh,

- Používání názorných modelů a vysvětlení možností motivace žáků.

- Používání pravidelností.

Předmětem studia je uchopování a porozumění aritmetice přirozených, celých, desetinných čísel, zlomků a racionálních čísel. Pro uchopení obsahu kurzu s porozuměním je nezbytné získávat vhled do elementárních modelů a situací sledováním a využíváním pravidelností (pattern). Kladení a používání otázek typu ?Proč ??", ?Co když, ?" a hledání odpovědí na ně s cílem získávat hlubší vhled do situací, porozumění používaných postupů.

Konkrétní témata:

- Přirozená čísla. Kardinální a ordinální přístup, desítková soustava (používání pravidelností), stovková a tisícovková tabulka, řádová tabulka/počítadlo, apod.

- Početní algoritmy (dlouhý a krátký algoritmus, pohyb ve stovkové tabulce). Odhady.. Počítání s ?velkými" čísly na kalkulačce. Vztahy mezi početními operacemi, význam závorek. Tzv. chytré počítání (např. cik-cak součty, číselná dvojčata).

- Soustavy o základu z ? 10. Početní algoritmy.

- Dělení a dělitelnost. Znaky dělitelnosti, Prvočísla, Eratosténovo síto. Největší společný dělitel a nejmenší společný násobek. Úlohy.

- Aritmetika na hodinovém ciferníku.

- Desetinná čísla. Porozumění algoritmům, využití pravidelností.

- Celá čísla. Využití čtvercové sítě.

- Zlomky. Různé přístupy (modely koláč, čokoláda). Počítání se zlomky

- Racionální čísla. Využití čtvercové sítě. Periodická čísla.

Slovní úlohy. Řešení úsudkem, experimentem, obrázkem.

Anotace

Kurz přispívá k hlubšímu uchopení pojmu čísla, porozumění početních algoritmů, dělitelnosti čísel a řešení úloh z uvedených oblastí. Studují se nejen matematické, ale i didaktické modely (např. stovková a tisícovková tabulka, grafická schémata apod.).

Klade se důraz na uchopování a uvědomělé využívání pravidelností (pattern) s cílem získat hlubší vhled do elementární matematiky a měnit vztah studentů k matematice.