* Název studijního předmětu: Didaktika matematiky s praxí II Formy kontroly předmětu: zkouška, zápočet Počet kreditů: 4 Vyučující: Prof. RNDr. Milan Hejný, RNDr. Darina Jirotková, Ph.D., PhDr. Jana Slezáková, Ph.D., * Stručná anotace předmětu: Cíl: Otevřít cestu do světa algebry a finitní matematiky. Využít specifika geometrického prostředí k didaktickým účelům: experimentování, hledání vazeb, tvorby hypotéz, argumentace, tvorba protipříkladů a dlouhodobé pojmotvorné procesy. Obsah:
1. Teorie generického modelu. Příčiny formálního poznání. Reedukace chyb.
2. Propedeutika algebry. Abstrakce a jazyk.
3. Propedeutika konceptů kombinatoriky, statistiky, pravděpodobnosti, logiky a funkcí.
4. Otevírání geometrického světa. Paralela onto- a fylo-geneze a její didaktické aplikace.
5. Geometrický objekt jako osobnost. Jevy průvodní. Prostředí pojmu. Jazyk. Odhalování vztahů a argumentace.
6. Tvořivé a formální poznatky v geometrii. Experimentování.
7. Od intuitivního odhalení konstrukčního procesu, přes koncept konstrukce až k jejímu formálnímu zapsání. Procept v geometrii. Požadavky k zápočtu a ke zkoušce budou upřesněny na začátku semestru. Odborná literatura: Hejný, M.: Chyba jako prvek edukační strategie učitele. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(1. sv.) s. 63-80. Hejný, M.: Mechanizmus poznávacího procesu. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(1. sv.) s. 23-42. Hejný, M., Jirotková, D.: Svět aritmetiky a svět geometrie. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(1. sv.) s. 125-135.
Cílem kurzu je příprava studentů na vstup do učitelské praxe. Rozvíjíme matematickou kulturu studentů a pěstujeme jejich kladný vztah k žákům.
Vedeme je k tomu, aby ve své budoucí praxi evidovali své zkušenosti, analyzovali je a na tomto základě zkvalitňovali svou práci.