Pro tento předmět je spuštěna podpora v moodlu. Prosím všechny, aby se do moodle kurzu včas přihlásili na http://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=3948#section-2
I. Teoretické znalosti
Proměny přírodovědného vzdělávání - historie, autoři a vhodná literatura, přírodovědn á gramotnost a jakým čtyřem oblastem je třeba se věnovat (čtyřlístek).
Vývojová teorie J. Piageta, Piagetovy pokusy s předškolními dětmi.
Teorie inteligence (g inteligence, teorie rozličných inteligencí, distribuovaná inteligence).
Behaviorismus a metoda programovaného učení.
Strukturalismus.
Konstruktivismus.
Konektivismus.
Vztah dětí k přírodě - přírodovědná inteligence, biofilie, biofóbie. Environmentální senzitivita.
Odcizení přírodě a "zelené" terapie.
Příroda jako (třetí) učitel, informální vzdělávání.
II. Metodologické znalosti
Propojení výtvarných, matematických, hudebních, jazykových, pohybových, prostorových, personálních aktivit s poznáváním přírody a s EV.
Všemi smysly - jaké smysly máme, jak je chránit, jak poznávat přírodu pomocí smyslů.
Dobré otázky.
Vzdělávání založené na vztahu k místu, zahrada MŠ.
Narativní metoda.
Badatelský přístup (badatelsky orientované učení).
Exkurze, přírodovědná vycházka a naučná stezka s předškolními dětmi.
Pozorování a experiment (řízený i spontánní) v MŠ.
Zakládání sbírek v MŠ.
AAE (třídní chovy a návštěvní programy).
Pedagogické teorie, vývojové teorie, teorie inteligence a jejich vliv na oborovou didaktiku (se zohledněním specifik daných věkem). Dítě a příroda.
Různé přístupy, např. deduktivní a induktivní, či systémový a projektový přístup. Seznámení se s literaturou, kritéria, podle kterých vybrat vhodné učební pomůcky.
Didaktické zásady. Metody, např. pozorování, pokus, názor, exkurze, dobré otázky, AAE, vycházka...
Vliv prostředí (třetí učitel, informální vzdělávání). Modelové organismy.
Modely ve výuce. Zakládání a udržování přírodovědných sbírek.
Hodnocení přírodovědných aktivit, např. pomocí portfolia.