Prenatální období: význam dítěte pro rodinu, očekávání rodičů. Vývoj v období prenatálním, rizika a úskalí prenatálního období. Příprava rodičů na narození dítěte.
Novorozenecké období: porod z hlediska psychologie, poporodní péče jako faktor podporující adaptaci, psychologie novorozence, vztah mezi matkou a dítětem, intuitivní rodičovské chování (Papoušek).
Kojenecké období: vývojové úkoly dle Eriksona, přínos dalších autorů (např. Matějčkovo členění psychických potřeb), vývoj v oblasti psychomotorické, Piagetovo pojetí vývoje poznávacích funkcí, osobnostní charakteristiky a rozdíly mezi dětmi (Thomas, Chess, Birch), emoční vývoj - vazba na matku (Spitz, Mahlerová), teorie attachmentu (Bowlby, Ainsworthová), socializace: matka, otec, užší rodina
Batolecí období : vývojové úkoly dle Eriksona, vývoj v oblasti motorické, kognitivní, řeči. Emancipace od matky, osamostatňování, sebepojetí
Vývojový negativismus, první dětský vzdor. Vztah k vrstevníkům - fyzická blízkost, paralelní hra, vývojové obtíže tohoto věku.
Důležití autoři: Erikson, Piaget, Spiz, Mahlerová, Bowlby, Matějček, Papoušek
Možnosti psychologického poradenství pro matku a dítě v raném věku, úloha diagnostiky, oblasti možné podpory.
Kolektivní zařízení v raném věku (do tří let), pro a proti, jak zajistit optimální přístup k dítěti, pokud je pečovatelem někdo jiný než mateřská osoba, psychologické aspekty této problematiky.
V úvodních tématech bude pozornost zaměřena na obecné charakteristiky vývojové psychologie: vymezení disciplíny, metody, principy a determinanty vývoje (zrání vs. učení, dědičnost vs. prostředí), socializace a její mechanismy (sociální učení, nápodoba, identifikace, observační učení), vybrané teorie vývoje a socializace aj.
V dalším postupu bude uplatňován přístup skrze dané vývojové období, s vývojovými charakteristikami a probíhající socializací.