Pedagogicko – psychologické poradenství (struktura, cíle, profese, zpráva,ivp, historie, etika, role, proces)
Seminární úkol Poradenství II.
¢Najděte žáka s obtížemi ve výuce
¢Naplánujte plán pedagogické podpory na úrovni PO1 – to, co je v kompetenci učitele
¢Využijte zaslanou metodiku PO
¢Použijte formulář PLPP
¢Anonymizujte
¢Pojmenujte SEM_POR2_Novakova.doc
¢Pošlete na Veronika.pavlas.martanova@gmail.com
¢Zápočty/ známky budou po posledním setkání
Poradenství jako specifický druh psychologické pomoci
Poradenství je aplikovaná teoretická i praktická disciplína
Zaměřený řízený proces, ve kterém poradce provází duševně zdravé jedince při řešení aktuálního problému, hledání a dosahování osobních cílů či efektivnějšího využívání vlastních možností
Poradenství jako specifický typ psychologické pomoci vyžaduje od poradenských pracovníků kvalifikaci v magisterském studiu i stálý profesionální růst
Odborná kvalifikace vyžaduje znalost psychologie, zejména teorií osobnosti a znalost poradenských metod, někdy i znalost speciální pedagogiky
Cíle poradenství 1.Usnadnit změny chování – které umožní klientovi produktivnější a uspokojivější život 2.Zvýšit adaptivní dovednosti – vyrovnávání se s novými situacemi a novými požadavky v etapách životní cesty 3.Zvýšit kvalitu rozhodování – vedení klienta k samo-statnému rozhodování a přijetí osobní odpovědnosti 4.Zlepšit vztahy – obtíže z defenzivního chování, či nedostatečně rozvinutých sociálních dovedností 5.Pomoci rozvinout klientův osobní potenciál – klient získává příležitost učit se novým způsobům využívání vlastních schopností a zájmů
Poradenské služby ve školství - struktura
Školy – školní poradenské pracoviště
učitel - výchovný poradce
učitel - školní metodik prevence
specialista na reedukaci SPU , školní nebo poradenský psycholog z PPP
učitel - metodik pro práci s nadanými žáky
Regionální úroveň
PPP - Pedagogicko psychologické poradny
SPC - Speciální pedagogická centra pro zdravotně znevýhodněné děti a mládež/
SVP - Střediska výchovné péče/
Národní ústav pro vzdělávání (NÚV)
Vývoj poradenství v Evropě a USA
Počátek 20. století
-s rozvojem průmyslu potřeba poradenství pro volbu povolání
-Psychotechnický ústav Masarykovy akademie práce
-odborné poradenství pro děti a mládež ve vazbě na školy
-Alfred Adler – psychologické kliniky při školách ve 20. letech ve Vídni 60. léta
pedagogicko-psychologické poradny