Charles Explorer logo
🇨🇿

Sociální patologie a výchova

Předmět na Pedagogická fakulta |
OK0514142

Sylabus

1. Formy prevence sociálně patologických jevů v práci pedagoga, včasná intervence.

2. Metody zjišťování a monitorování rizikových projevů chování dětí na škole s ohledem na mimoškolní výchovu.

3. Prevence a včasná intervence jako týmová práce, řešení problémů v interdisciplinárním přístupu.

4. Legislativní dokumenty k dané problematice.

5. Aktivní sociální učení jako forma prevence

6. Spolupráce s rodinou, policií, s dalšími odborníky. Organizace zajišťující primární prevenci v regionu.

7. Specifika různých výchovných zařízení a tvorba preventivních programů.

8. Přehled psychopatologie dítěte a sociopatogenních faktorů, s ohledem na věk žáků.

9. Signální faktory v chování jedince a jejich monitoring.

10.Způsoby a metodika cílené krizové intervence v podmínkách mimoškolní výchovy.

11.Intervenční metody, práce se skupinou (metodika a praktický výcvik), praktické řešení typických situací.

Anotace

Předmět vymezuje pojetí sociální patologie v širokém kontextu (pojetí biologické, psychologické, sociologické, kulturní). Nastoluje problémy etopedické.

Diskutovány jsou otázky deviantního chování, teorie anomie, sociální stigmatizace. Poskytuje informace a dovednosti primární prevence sociálně patologických jevů na škole, umožňuje osvojit si zásady včasné intervence směrem k dítěti a rodině.

Zdůrazňuje týmovou spolupráci a interdisciplinární přístup při řešení projevů rizikového chování dětí a mládeže.