1. Formy prevence sociálně patologických jevů v práci pedagoga, včasná intervence.
2. Metody zjišťování a monitorování rizikových projevů chování dětí na škole s ohledem na mimoškolní výchovu.
3. Prevence a včasná intervence jako týmová práce, řešení problémů v interdisciplinárním přístupu.
4. Legislativní dokumenty k dané problematice.
5. Aktivní sociální učení jako forma prevence
6. Spolupráce s rodinou, policií, s dalšími odborníky. Organizace zajišťující primární prevenci v regionu.
7. Specifika různých výchovných zařízení a tvorba preventivních programů.
8. Přehled psychopatologie dítěte a sociopatogenních faktorů, s ohledem na věk žáků.
9. Signální faktory v chování jedince a jejich monitoring.
10.Způsoby a metodika cílené krizové intervence v podmínkách mimoškolní výchovy.
11.Intervenční metody, práce se skupinou (metodika a praktický výcvik), praktické řešení typických situací.
Předmět vymezuje pojetí sociální patologie v širokém kontextu (pojetí biologické, psychologické, sociologické, kulturní). Nastoluje problémy etopedické.
Diskutovány jsou otázky deviantního chování, teorie anomie, sociální stigmatizace. Poskytuje informace a dovednosti primární prevence sociálně patologických jevů na škole, umožňuje osvojit si zásady včasné intervence směrem k dítěti a rodině.
Zdůrazňuje týmovou spolupráci a interdisciplinární přístup při řešení projevů rizikového chování dětí a mládeže.