Náplň semináře
Prezentace vzdělávacích programů v mateřských školách
Prezentace způsobů realizování pedagogické diagnostiky v mateřské škole
Restrukturalizace závažných problémů (využití pedagogického portfolia), jejich pojmenování, pochopení podstaty problému a souvislostí, návrhy možných řešení
Aplikace teoretických znalostí do pedagogické praxe (studium odborné literatury) do pedagogické praxe (přípravy, hledání různých variant, inovativních přístupů atd.)
Příprava, realizace a evaluace vzdělávací činnosti v mateřské škole
Sebereflexe a postupné vytváření individuálního vnitřního modelu žádoucích pedagogických dovedností (např. vytvořit si sebehodnotící arch).
Význam pedagogického porfolia
Studující, kteří pracují v mateřské škole si na úvodní seminář přinesou: 1. doklad o své souvislé pedagogické praxi (např. potvrzení zaměstnavatele, musí se jednat o zaměstnanecký poměr, ne o praxi v rámci předchozího studia), 2. školní vzdělávací program mateřské školy, kde pracují a písemně si připraví stručnou charakteristiku vzdělávacího programu, 3. ukázku, jak se realizuje evaluace v mateřské škole (např., jak zjišťujete a vyhodnocujete spolupráci s rodiči nebo jak realizujete pedagogickou diagnostiku ve třídě, či jak sledujete a vyhodnocujete individuální pokroky jednotlivých dětí)
V případě, že nepracujete a nepracoval/la jste v mate řské škole, tak tyto materiály zpracujete po absolvování dvoutýdenní pedagogické praxe!!!
V případě, že student/ka nemá souvislou pedagogickou praxi (ne v rámci předchozího studia, musí se jednat o zaměstnanecký poměr min. v rozsahu 1 roku), musí absolvovat 2 týdenní souvislou pedagogickou praxi ve vybrané fakultní mateřské škole (po dohodě s vedoucím praxe). Cílem je uvedení do problematiky pedagogické práce s dětmi předškolního věku. Studenti se seznamují s prostředím, organizací, personálem i vybavením mateřské školy, potřebami dětí předškolního věku a náplní práce učitelek i administrativní stránkou pedagogické práce. Stěžejní činností této pedagogické praxe jsou hospitačně-asistenční činnosti. Studenti se učí navázat kontakt s dětmi, pozorovat a analyzovat jak práci učitelky, tak i činnosti dětí . V průběhu pedagogické praxe plní úkoly zadané vedoucím praxe.
Uvedení do problematiky pedagogické praxe v mateřské škole: profese učitelky mateřské školy, dítě předškolního věku, předškolní vzdělávání. Obsahem semináře bude výměna zkušeností z oblasti pedagogické praxe, diskuze nad aktuálním problémy (školní vzdělávací program, evaluace, pedagogická diagnostika atd.).