Kultura, vizuální kultura, kulturní rozhraní. Umění, interpretace, sémiotika, reflexivní praxe. Obrazový znak, symbol, symbolický systém, text, kontext. Narativita, mýtus, diskurs, gender, subjekt. Muzeum, muzeum umění, galerie, galerijní edukace, edukativní program. RVP - rámcový vzdělávací program.
* Teorie:
Současné pojetí muzea/galerie jako komunikačních médií. Galerijní edukace v kontextu soudobých pedagogik a teorií vizuality vč. teorie výtvarné výchovy. Průzkum diskursivních vrstev ovlivňujících pojetí uměleckého díla v současnosti. Tvorba významů - proměny významu znaku (symbolu) ve vztahu ke kulturním, historickým, sociálním, genderovým kontextům. Obraz jako text a jeho kódování, obrazový diskurs a instituce.
* Praxe:
Praktické dílny, rozbor konkrétních případových studií z profesionálních programů.
1. NG Praha, Veletržní palác, lektorské oddělení. 2. Programová nabídka místních kulturních institucí
Příprava vlastního projektu.
* Key Words:
Culture, visual culture, cultural interface. Art, interpretation, semiotics, reflective practice.
Visual sign, symbol, symbolic systém, visual text, context. Narrativity, myth, discourse, gender, subject. Museum of Art, gallery, educational and educative programme. RVP educational framework.
* Theory:
Contemporary museums and galleries viewed as media of communication. Gallry education in the context of contemporary pedagogical theories including theory of art education. Notion of discursive layers influencing understanding of artworks. Meaning making: meaning of visual sign in the contexts of culture, history of art, society and gender. Image as a text, its cultural coding, visual/pictorial discourse and cultural institutions.
Practice:
Workshops in galleries, analysis od case records and professional programmes: 1. NG Praha, Veletržní palác, lektorské oddělení. 2. Programmes of local cultural institutions.
Designing of a pilot programme, peer review.
* Key Words: Culture, visual culture, cultural interface. Art, interpretation, semiotics, reflective practice. Visual sign, symbol, symbolic systém, visual text, context.
Narrativity, myth, discourse, gender, subject. Museum of Art, gallery, educational and educative programme.
RVP educational framework. * Theory: Contemporary museums and galleries viewed as media of communication. Gallry education in the context of contemporary pedagogical theories including theory of art education.
Notion of discursive layers influencing understanding of artworks. Meaning making: meaning of visual sign in the contexts of culture, history of art, society and gender.
Image as a text, its cultural coding, visual/pictorial discourse and cultural institutions. Practice: Workshops in galleries, analysis od case records and professional programmes: 1. NG Praha, Veletržní palác, lektorské oddělení. 2.
Programmes of local cultural institutions. Designing of a pilot programme, peer review.
Artwork in public and personal area and in the educational situation. Art organizations and institutions: types, mission, conception, collections. Educational programs in galleries and art museums. Educational encounters, functions of interpreting and and lector of visual art. Artwork, viewer, recipient. Perception and aperception of Artwork.
Designing educational programs in the gallery in the framework of ?artwork ? educator/animator ? recipient?.