Charles Explorer logo
🇨🇿

Pohybová výchova a orffovské nástroje

Předmět na Pedagogická fakulta |
OK0608036

Sylabus

Přehled témat:   JIŘINA JIŘIČKOVÁ:

1.       Úvod do problematiky hudebně pohybové výchovy. Pohybový projev dětí jako součást hudebních aktivit.

2.       Pohybová a taneční průprava.Hra na tělo.

3.       Pohybové a taneční hry.Rekvizity v hudebně pohybovém projevu dětí. Pantomimické prvky v hudebním vyučování.

4.       Uplatnění hudebně pohybových aktivit dětí v kontextu hudebního učiva na ZŠ.

5.       Orffova škola a její přínos.

6.       Orffovy nástroje v současné škole.

7.       Praktické příklady práce s říkadlem.

8.       Metodika nácviku písně s orffovskými nástroji.

9.       Elementární pohybová a instrumentální improvizace   Doplňkové informace: ·       Potvrzení náslechu nutné dodat s razítkem ·       Kombinované studium–vzhledem k nízké časové dotaci a malému rozestupu výukových bloků je seminář pojat jako modelové vyučování vedené pedagogem (1 výukový blok zaměřený více na Orffovy nástroje, 1 výukový bok více na hudebně pohybovou výchovu); doplňující práce – recenze na knížku Evy Jenčkové: Hudba a pohyb ve škole[1]), důraz kladen na reflexi modelových situací v souvislosti s vlastní pedagogickou praxí ·       Studenti Erasmu – seminární práce: Orffova společnost v navštívené zemi, reflexe navštíveného semináře orffovského typu ·       V případě dlouhodobé absence ze závažného důvodu může být studentovi nabídnuta náhradní výuka či splnění výstupu mimo pracoviště PedFUK [1]JENČKOVÁ, E. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové : Tandem,

2005.

Anotace

Seminář se zaměřuje na hudebně pohybové činnosti vycházející z pedagogických principů Carla Orffa. Studenti si osvojí základní techniky hry na Orffovy nástroje a pohybové prvky, usnadňující žákovi lepší pochopení hudby.

Seznámí se s metodikou nácviku lidové písně s jednoduchým instrumentálním doprovodem. Ve vlastních výstupech si studenti vyzkouší modelové situace, které budou následně v hodinách reflektovány.

Důraz je kladen na aktivní, tvořivý přístup a využitelnost v budoucí pedagogické praxi.