Přehled témat: JI ŘINA JIŘIČKOVÁ:
1. Úvod do problematiky hudebně pohybové výchovy. Pohybový projev dětí jako součást hudebních aktivit.
2. Pohybová a taneční průprava.Hra na tělo.
3. Pohybové a taneční hry.Rekvizity v hudebně pohybovém projevu dětí. Pantomimické prvky v hudebním vyučování.
4. Uplatnění hudebně pohybových aktivit dětí v kontextu hudebního učiva na ZŠ.
5. Orffova škola a její přínos.
6. Orffovy nástroje v současné škole.
7. Praktické příklady práce s říkadlem.
8. Metodika nácviku písně s orffovskými nástroji.
9. Elementární pohybová a instrumentální improvizace Doplňkové informace: · Potvrzení náslechu nutné dodat s razítkem · Kombinované studium–vzhledem k nízké časové dotaci a malému rozestupu výukových bloků je seminář pojat jako modelové vyučování vedené pedagogem (1 výukový blok zaměřený více na Orffovy nástroje, 1 výukový bok více na hudebně pohybovou výchovu); doplňující práce – recenze na knížku Evy Jenčkové: Hudba a pohyb ve škole[1]), důraz kladen na reflexi modelových situací v souvislosti s vlastní pedagogickou praxí · Studenti Erasmu – seminární práce: Orffova společnost v navštívené zemi, reflexe navštíveného semináře orffovského typu · V případě dlouhodobé absence ze závažného důvodu může být studentovi nabídnuta náhradní výuka či splnění výstupu mimo pracoviště PedFUK [1]JENČKOVÁ, E. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové : Tandem,
2005.
Seminář se zaměřuje na hudebně pohybové činnosti vycházející z pedagogických principů Carla Orffa. Studenti si osvojí základní techniky hry na Orffovy nástroje a pohybové prvky, usnadňující žákovi lepší pochopení hudby.
Seznámí se s metodikou nácviku lidové písně s jednoduchým instrumentálním doprovodem. Ve vlastních výstupech si studenti vyzkouší modelové situace, které budou následně v hodinách reflektovány.
Důraz je kladen na aktivní, tvořivý přístup a využitelnost v budoucí pedagogické praxi.