Charles Explorer logo
🇨🇿

Učíme společně matematiku I

Předmět na Pedagogická fakulta |
OK0610614

Sylabus

V případě kombinace přímé a nepřímé výuky (individuální konzultace - i elektronicky, diskuse v malých skupinách), zpracování samostatných prací (řešení problému s reflexí postupu) a realizace projektů (experimenty se žáky, jejich záznam, analýza a reflexe). K dispozici budou distanční texty a další studijní materiály (www.pedf.cuni.cz/kmdm). Obsah i metody výuky budou provázány na pedagogické zkušenosti studentů a zaměřeny na motivaci k organickému propojování s novými VŠ poznatky. Forma práce: Studenti budou rozděleni do několika skupin po 2 a budou soustavně pracovat na širším tématu. Podle možnosti témata budou propojena na témata diplomových prací studentů, zejména těch, kteří volili diplomovou práci z matematiky. Výsledky budou prezentovány v seminářích. Individuální/skupinové konzultace budou významnou aktivitou této varianty. Studenti mohou být zapojeni do výzkumné práce, kterou realizují členové KMDM i externí učitelé v rámci různých grantových projektů. Výuka bude spojitě obohacována o výsledky výzkumů.

Součástí kurzu bude i návštěva školy s analýzou hodin z různých pohledů v provázání na další dva předměty nebo analýza videa.

Součástí bude problematika individualizace přístupu k žákům s obhledem i na inkluzi a přpravenost na probírané téma/na školu.

Obsah: Způsoby kognitivní i sociální motivace žáka; edukační strategie učitele; interakční strategie učitele; vedení třídní diskuse, jak povzbudit vzájemnou komunikaci žáků; rozvoj schopnosti žáků pro týmovou spolupráci. Práce je úzce vázána na školní praxi. Každý student připraví scénář aspoň jedné vyučovací hodiny ve třídě, kterou aspoň částečně zná. Scénář realizuje, společně s kolegy hodinu eviduje a analyzuje. Paralelně s touto praktickou činností jsou studenti seznamováni s příslušným teoretickým zázemím.

Anotace

Kurz je zaměřen na získávání a obohacování pedagogických zkušeností studenta a jejich propojení na dosavadní zkušenosti získané vlastní pedagogickou činností, případně i vlastním učením se matematiky. Analýzou žákovských řešení, videoukázek z výuky nebo práce jednoho žáka, případně i písemně prezentovaného příběhu studenti pronikají do myšlení žáků a propojují diadaktickou teorii s praxí.

Pozornost bude věnována učitelským strategiím a alternativním přístupům v závislosti na typu žáka, složení třídy. V PŘÍPADĚ PŘÍMÉ VÝUKY NÁVŠTĚVA ŠKOSLKÉHO ZAŘÍZENÍ.