Přednášky z ontogenetické psychologie jsou doplněny kurzem Cvičení z ontogenetické psychologie.
Obsahy obou kurzů se proto navzájem doplňují.
Hlavní témata přednášek:
Předmět vývojové psycholodie, hlavní úkoly vývojové psychologie, význam ontogenetické psychologie pro učitele.
Pojem vývoj, determinace vývojových změn, podmínky vývoje. Zrání a učení jako hlavní vývojové procesy
Hodnocení významu podmínek v různých teoretických konceptech.
Zákonitosti vývoje v ontogenezi.
Ontogeneze - podmínky a zákonitosti vývoje
Periodizace vývoje - důvody, problémy, periodizační systémy, vývojové mezníky.
Vývojové úkoly, vývojová krize, senzitivní fáze ve vývoji.
Raný vývoj dítěte (prenatální období, novorozenec, nemluvně, batole)
Předškolní věk
Dětská hra, její význam a vývoj.
Dětská kresba a její vývoj.
Vstup do školy, kritéria připravenosti na školu a jejich diagnostika.
Vývoj poznávacích procesů (vnímání, pozornost, paměť myšlení, řeč) od narození do dospívání
Vývoj citů a sociálních vztahů od narození do dospívání.
Tělesný vývoj mladšího žáka.
Vývoj motoriky v mladším školním věku
Intelektuální vývoj mladšího žáka.
Změny v citech a sociálních vztazích v mladším školním věku.
Osobnost mladšího žáka.
Dospívání a jeho dva stupně (puberta, adolescence)
Rozdíly ve vývoji mezi chlapci a dívkami.
Specifika vývojových změn v období dosp ělosti, kritéria dospělosti, vývojové etapy v dospělosti.
Vývojové změny ve stárnutí a stáří
Cílem předmětu je pochopení vývoje jednotlivce a jeho závislosti na podmínkách a zákonitostech vývoje. Charakteristika jednotlivých vývojových etap s přednostním zaměřením na vývoj v raném dětství, předškolní věk, problematiku školní zralosti a vstup do školy a období dospívání.