Okruhy:
1) Rozvoj prelogického myšlení (pravdivost; negace a vylučovací proces; stromy třídění; uvažování a usuzování); proces zobecňování (i slovní zásoba - kvantifikované výroky - někdo, každy, všicni, nikdo, aspoň jeden, ani jeden); tvorba výroků dosazováním z DO; dokazování.
2) Cesta ke slovní úloze (od tvorby představ, metody řešení po komunikaci; včetně slovních úloh s geometrickou tématikou).
3) Pojem kvantity neurčité, pojem číslo v kontextu mateřské školy (role čísla, rozvíjející a diagnostické aktivity); počátky finanční gramotnosti.
4) Prostorová orientace (na jeden nebo více orientačních bodů), prostorová paměť (statická i dynamická) a prostorová představivost; manipulativní a kinestetické aktivity propojené na rozvoj slovní zásoby; práce s modelínou, obrázkem, skládankami, stavebnicemi (vývoj stavby), práce s papírem, provázkem a podobně.
5) Orientace v čase respektive časoprostoru (jeden či více orientačních bodů; časový úsek; tok času; porovnávání časových úseků); pozorování – příčinnost/ následnost a čas; časový odečet (např. sluneční hodiny).
6) Poznávání tvarů (pojmotvorný proces, komparace, tvorba apod. v návaznosti na prostorovou představivost v kurzu RMG), zaplňování prostoru, identifikační a korekční postupy; práce s těstem, se sypkým materiálem a s vodou; prvky topologie (vnitřek, vnějšek, hranice, překrývání, dotýkání); cesta k míře; celek a jeho části; druhy celků (návaznost na shodná zobrazení, vývoj stavby).
7) Cesta ke grafickému znaku; práce s modely, obrázky, plánky a předlohami; práce s informací.
8) Možné a jisté; práce s možnostmi; prvky kombinatorického myšlení; závislosti, rytmizace a pravidelnosti; substituce a práce s klíčem; práce s labyrinty (typ: hotový bez podmínky, s podmínkou, „polotovar“); prvky pravděpodobnosti ve hrách i mluvě dítěte. Inovace: ukázky aktivit jsou zasazeny do didaktických struktur.
The main focus of the course is the complex development of a child through constructivist approaches. Students will be led in a way to be able to connect basis of mathematical literacy and pre-literacy with activities for pupils 2 to 6 years old.
They will be motivated to think critically about principles of pre-literacy.