Stěžejní otázky p ředškolní výchovy a vzdělávání v podmínách současné mateřské školy s přihlédnutím k vývoji u nás a ve světě.
1. Rodina, struktura rodiny, vývoj rodiny
2. Dítě v současném světě a práva dítěte
3. Výchova dítěte v rodině, funkce rodiny a výchovné styly
4. Předškolní výchova jako problém sociální a vzdělávací politiky
5. Kategorizace institucí zajišťující předškolní vzdělávání – charakteristika práce zařízení ISCED 01, vč. MC a další instituce
6. Cíle výchovy v osobnostně orientovaném modelu.
7. Obsah předškolního vzdělávání. Východiska pro jeho realizaci a konkretizace cílových kompetencí. Základní myšlenky RVP PV ve vztahu k ŠVP, TVP a dalším rozvíjejícím programům. Komplexně zaměřené vzdělávání.
8. Skupinové soužití dětí v mateřské škole a specifika práce učitele – věkově heterogenní a homogenní skupina.
9. Školní zralost a školní připravenost.
Cílem kurzu je získat základní orientaci v klíčových pojmech předškolní pedagogiky. Obsahem přednášek je seznámení s definicemi, vnitřní strukturou, významem, funkcemi a vývojovým cyklem rodiny, získat přehled o organizacích a dokumentech o právech dítěte, demografickém pozadí a znát charakteristiku současné české rodiny.
Předškolní výchova jako problém sociální a vzdělávací politiky, kategorizace institucí zajišťující předškolní vzdělávání. Osobnostně orientovaná předškolní pedagogika.
Cíle výchovy v osobnostně orientovaném modelu, obsah předškolního vzdělávání. Východiska pro jeho realizaci a konkretizace cílových kompetencí.
Základní myšlenky RVP PV ve vztahu k ŠVP, TVP a dalším rozvíjejícím programům. Studijní zátěž na 2 kredity: 8 hodin přímá výuka, 16 hodin studium literatury, 20 hodin příprava na seminář/plnění úkolů, příprava na test: 16 hodin.