Charles Explorer logo
🇬🇧

Theory of Preschool Education II

Class at Faculty of Education |
OKB01N116A

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Předmět srovnává systém, cíle a obsah ve výchovně vzdělávacím působení mateřských škol do roku 1990 a v následujícím období. Ze srovnání je vyvozována sociocentrická, pedocentrická a konvergentní podstata přístupu k institucionální předškolní výchově.

Zaměřuje se na dokumenty týkající se předškolního vzdělávání, které vznikají a nabývají závaznosti po roce 2000. Osobnostně orientovaný model, jako základ RVP PV je vysvětlován ve svých principech i v konkrétním naplnění práce učitele – respektování potřeb dítěte (jejich struktura), individualizace pedagogické práce.

Je probírána podstata ŠVP, TVP a IVP.  Jsou vysvětlovány metody pedagogické práce (se zaměřením na výchovné i vzdělávací působení) s konkrétním vysvětlením pedagogického projektu jeho přípravy i realizace a přínosu pro předškolní děti. Je vymezen způsob přípravy práce učitele na tematické bloky, situační učení a projekty.

Annotation

Theory of Preschool Education II

The subject compares the system, aims and content in the educational activities of kindergartens from 1948 to 1990 and in the following period. The sociocentric, pedocentric and convergent essence of an approach to institutional pre-school education are derived from the comparison. It focuses on the documents regarding pre-school education, which arise and become binding after the year 2000. A personality oriented model, as the basis of FEP EE, is explained in its principles as well as in specific description of a teacher's job - respecting the needs of a child, individualisation of pedagogical work. The essence of the school educational programme, class educational programme and individual educational plan is discussed. Methods of pedagogical work (with a focus on educational activities) are explained, with a specific explanation of a pedagogical project, its preparation and realization and contribution to pre-school children. The way of preparing the teacher's work is defined to thematic blocks, situational learning and projects. The output of the subject is a seminar work with a choice of selected topics. The seminar work is to be submitted during the examination period until mid-January.