První část předmětu se zaměřuje na pedagogické výzkumy, výzkumné metody vhodné pro různé druhy aplikovaného šetření v edukačních procesech a na výzkumy a vhodné metody související se studovaným oborem. Metody výzkumu budou dávány do souvislostí s možným využitím v již zadaných bakalářských pracích.
Druhá část se zaměří na klima školy/mateřské školy a na třídní klima a jeho vliv na kvalitu pedagogického působení, na dětskou skupinu i na vztahy pedagogů. Seznámí s významem klimatu jako skrytého kurikula.
V návaznosti na toto téma bude další obsah předmětu orientován na osobnost učitele v mateřské škole, na specifika práce s předškolními dětmi a v souvislosti s tím vyvozeny kompetence učitele MŠ (v pojetí pedagogické psychologie a pedagogiky). Průběžně bude reagováno na otázky a zkušenosti studentů z praxe, které budou nahlíženy přes názory a postoje studentů ve skupinové diskuzi.
Zkouška bude na základě zadaných okruhů ověřovat znalosti i z předcházejících předmětů Teorie předškolní výchovy I, II, které byly zakončeny zápočtem.
Theory of Preschool Education III
The first part of the subject focuses on pedagogical researches, research methods suitable for various types of applied research in educational processes and on research and appropriate methods related to the studied branch. The research methods will be given in a context with a possible use in already assigned bachelor thesis. The second part of the subject will focus on the climate of the school / kindergarten, class / and its influence on the quality of educational activities, on children's group and on the relationships of the teachers. The importance of the climate as a hidden curriculum will be introduced. In connection with this topic, the further content of the subject will be oriented to the personality of the kindergarten teacher, the specifics of the work with pre-school children and in connection with this, the competences of the kindergarten teacher will be deduced (in the context of pedagogical psychology and pedagogy). It will be continuously responded to students' questions and experiences – e.g. after returning from their practical training. The main topics of the subject for the oral exam will be given during the semester. The oral exam will verify the knowledge of the previous subjects Theory of Preschool Education I and II, which were finished with a credit.