V předmětu jsou analyzována základní teoretická východiska hry, její znaky, vývojové etapy a funkce dětské hry pro zdravý rozvoj dítěte. Dále pak provázanost hry a učení v oblasti kognitivního, sociálního a emocionálního přínosu pro rozvoj dítěte předškolního věku.
Jsou probírány etapy hry v celém předškolním období (0-6). Jednotlivé druhy her a jejich proměny jsou nahlíženy ve vývojových souvislostech s věkem dítěte.
Stejně tak jsou začleňovány do této kontinuity požadavky na jednání pedagoga i vhodnost hraček a materiálů pro jednotlivá období. Klasifikovaný zápočet je možné vykonat konzilia, a to tehdy, když je splněna podmínka docházky. Jinak formou individuálního zkušebního rozhovoru.
Game and Learning Theory with Methodology
The basic theoretical bases of a game, its characteristics, developmental stages and functions of children’s game for healthy development of a child are analyzed in this subject. Furthermore, the interconnection of a game and learning in the area of cognitive, social and emotional contribution to the development of a pre-school child is analyzed. The stages of a game are discussed throughout the whole pre-school period (0-6). Individual types of games and their transformations are viewed in developmental contexts with the child's age. Requirements for a pedagogue’s behaviour, the suitability of toys and materials for individual periods are continuously integrated. Students observe and then analyze a game during their practical training. Therefore they can elaborate an observation of a game as a seminar work for an analysis of a specific game or they can elaborate a seminar work that is based on a reference book that relates to the issue. Graded credit is done in the form of a presentation of a seminar work or group consultation when the attendance condition is met. Otherwise, it is done in the form of an individual examination interview.