Úvod do reformních, alternativních a inovativních programů uplatňovaných v předškolním vzdělávání
Montessori pedagogika waldorfská pedagogika koncept Reggio Emilia koncept Situationsansatz
Začít spolu
MŠ podporující zdraví koncept Emmi Pikler lesní pedagogika
Předmět uvádí studenty do problematiky alternativních a inovativních pedagogických programů a konceptů, které nachází uplatnění v českých a evropských předškolních zařízeních s dětmi (Montessori pedagogika, waldorfská pedagogika, koncept Reggio Emilia, koncept Situationsansatz, Začít spolu, MŠ podporující zdraví, koncept Emmi Pikler, lesní pedagogika atd.). Studenti se seznámí se základními principy, společnými i odlišnými prvky daných konceptů.
Kurz studentům poskytne nejen základní orientaci v jejich teoretických východiskách, ale umožní jim také nahlédnout do současné podoby fungování předškolních zařízení, které tyto koncepty implementují v praxi (formou přímé hospitace v daném zařízení či video analýzy pedagogické praxe daného modelu). Součástí kurzu jsou 2 denní hospitace ve vybraných předškolních zařízeních s alternativním či inovativním modelem práce a následné reflexe pedagogické praxe studentů v těchto zařízeních.