Charles Explorer logo
🇬🇧

Intercultural Education

Class at Faculty of Education |
OKB01N1G8B

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

V rámci problematiky interkulturní výchovy jsou obsahem kurzu následující témata: vymezení pojmu interkulturní výchova a souvisejících pojmů interkulturní výchova a dítě předškolního věku legislativní zakotvení interkulturní výchovy v českém vzdělávacím systému interkulturní výchova tvorba podnětného interkulturního prostředí v mateřské škole komunikace s dětmi a používání nediskriminujícího jazyka seznámení s principy genderové citlivosti rozvoj kritického myšlení metodika interkulturní výchovy v mateřské škole (inovativní metody, aktivity) praktická ukázka práce s dětskou literaturou v rozvoji interkulturního vnímání

Annotation

The course introduces students to the possibilities of natural integration of intercultural education into everyday work of a kindergarten teacher in the context of the Framework Educational Program for Pre-school Education. It develops a sense of justice, solidarity and tolerance, leading to the understanding and respect of ever-increasing socio-cultural diversity.

It provides knowledge of some basic concepts of intercultural education and its legislative grounding in the Czech education system. It leads to engagement in combating intolerance, xenophobia, discrimination and racism.

It deals with creating a safe and challenging kindergarten environment where everyone feels equal and successful. It offers practical demonstrations of innovative methods and children's literature related to this issue.

In the field of intercultural education, the content of the course is the following: definition of intercultural education and related concepts intercultural education and pre-school child legislative anchoring of intercultural education in the Czech educational system intercultural education and framework educational program for preschool education creation of stimulating intercultural environment children and the use of non-discriminatory language, introduction to the principles of gender sensitivity, development of critical thinking methodology of intercultural education in kindergarten (innovative methods, activities) practical demonstration of work with children's literature in the development of intercultural perception.