Student se seznámí s jednotlivými probíranými tématy prostřednictvím přednášek:
1. Vývoj vztahu společnosti k osobám se zdravotním či sociálním znevýhodněním z pohledu historie
2. Vývoj oboru SPPG a současné přístupy ve speciálně pedagogické intervenci
3. Vymezení pojmu normality ve vztahu k předmětu SPPG
4. Speciálně pedagigcká diagnostika - vymezení, cíl, metody
5. Metody a zásady používané ve speciálně pedagogické praxi
6. Rodina s dítětem se zdravotním či sociálním znevýhodněním a možnosti odborné intervence
7. Rané péče a školní poradenská zařízení
8. Systém vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami
9. Pracovní uplatnění osob s postižením a možnosti jejich socializace
10. Úloha neziskového sektoru v intervenci zaměřené na osoby se zdravotním či sociálním
11. Legislativní opatření vztahující se k osobám se zdravotním či sociálním zenvýhodněním
12. Jednotlivé speciálně pedagogické disciplíny - jejich stručný přehled, charakteristika specifik spojených s jednotlivými druhy postižení v souvislosti s vývojem dítěte v předškolním věku
V rámci předmětu se studenti seznámí se základními pojmy vztahujícími se k oboru speciální pedagogika. Předmět vychází z historického vývoje společnosti v souvislostí s poskytovanou péči o jedince se zdravotním či sociálním znevýhodněním, Definuje předmět, cíl, odbornou terminologii vědního oboru.
Absolvováním tohoto předmětu získá student základní poznatky z jednotlivých speci álně pedagogických disciplin s ohledem na problematiku osob se zrakovým, sluchovým, mentálním a tělesným postižením, s poruchou komunikačního systému, s kombinovaným postižením a s poruchami učení a chování. Dále se seznámí se současným systémem školských poradenských institucí a možnostmi vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami.
Podrobněji se bude zabývat specifiky výchovy a vzdělávání děti se zdravotním či sociálním znevýhodněním v předškolním věku.