Dílčí témata předmětu:
1. vymezení kategorie sociálního znevýhodnění; specifické potřeby dětí a žáků se sociálním znevýhodněním;
2. sociální znevýhodnění a etnická příslušnost; jazykové a kulturní bariéry ve vzdělávání;
3. inkluze, integrace a segregace ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním; diskriminace ve vzdělávání a sociální podmíněnost výsledků inteligenčních testů;
4. podpůrná opatření ve vzdělávání sociálně znevýhodněných dětí v předškolním věku – v mateřských školách;
5. podpůrná opatření ve vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků v přípravných třídách a v základních školách;
6. role asistentů pedagoga (ethnic assistants) ve vzdělávání dětí a žáků se sociálním znevýhodněním;
7. specifika spolupráce vzdělávacích institucí s rodinami sociálně znevýhodněných žáků;
8. role orgánů sociálně-právní ochrany dítěte a nestátních neziskových organizací ve vzdělávání dětí a žáků se sociálním znevýhodněním.
Předmět seznamuje posluchače s problematikou vzdělávání dětí a žáků se sociálním znevýhodněním. Pozornost je věnována samotnému vymezení pojmu „sociální znevýhodn ění“ a jeho případným souvislostem s etnickou příslušností,jazykovým a kulturním bariérám ve vzdělávání dětí; v kontextu vzdělávací praxe je pak důraz kladen na podpůrná a vyrovnávací opatření v předškolním vzdělávání dětí pocházejících ze sociálně znevýhodněného prostředí (pedagogická a speciálně - pedagogická podpora, pomoc asistentů pedagoga, spolupráce pedagogů s rodinami žáků, spolupráce školy s neziskovými organizacemi).