Charles Explorer logo
🇬🇧

Didactic of science literacy

Class at Faculty of Education |
OKB03B203A

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Cílem předmětu je seznámit studenty Učitelství pro MŠ se základy přírodovědné pregramotnosti. Východiskem budou hlavní cíle přírodovědné pregramotnosti. Studenti budou seznámeni s didaktickými zásadami (resp. principy), které je vhodné při aktivitách rozvíjejících přírodovědnou pregramotnost dodržovat. Dále budou seznámeni s vybranými didaktickými prostředky pro rozvoj přírodovědné gramotnosti. Speciální pozornost bude věnována činnostem s modelovými organismy a modely, ale také vyprávění, pobytu venku na školní zahradě, i prostředkům ICT. Budou seznámeni s hlavními didaktickými přístupy, a to jak tradičními, jako je přístup "všemi smysly" nebo "komplexního rozvoje", tak i inovativními, jako je např. "kladení dobrých otázek". Nejdůležitějším z nich bude věnována speciální pozornost a budou demonstrovány příklady z praxe, resp. náměty do praxe. Významným prvek bude aplikace poznatků vývojových teorií na realizaci aktivit. Studentky a studenti se seznámí s konceptem třetí učitel Lorise Mallaguzziho, hnutím učíme se venku. Pozornost bude věnována také správné komunikaci o přírodě (přírodovědecký jazyk a slovní zásoba) a problematice přírodovědně nadaných dětí, jejich identifikací a speciální podpory. Témata:

1) Přírodovědná gramotnost a pregramotnost.

2) Cíle přírodovědné pregramotnosti.

3) Didaktické zásady.

4) didaktické prostředky.

5) Didaktické přístupy.

6) Vývojová specifika.

7) Identifikace a podpora dětí přírodovědně nadaných.

8) Vztah dětí k přírodě. Koncept třetí učitel. Informální vzdělávání.

9) Podpora komunikace o přírodě. Biokomunikace. Přírodovědný jazyk. Slovní zásoba.

10) Příklady dobré praxe.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Cílem předmětu je seznámit studenty Učitelství pro MŠ se základy přírodovědné pregramotnosti. Východiskem budou hlavní cíle přírodovědné pregramotnosti. Studenti budou seznámeni s didaktickými zásadami (resp. principy), které je vhodné při aktivitách rozvíjejících přírodovědnou pregramotnost dodržovat. Dále budou seznámeni s vybranými didaktickými prostředky pro rozvoj přírodovědné gramotnosti. Speciální pozornost bude věnována činnostem s modelovými organismy a modely, ale také vyprávění, pobytu venku na školní zahradě, i prostředkům ICT. Budou seznámeni s hlavními didaktickými přístupy, a to jak tradičními, jako je přístup "všemi smysly" nebo "komplexního rozvoje", tak i inovativními, jako je např. "kladení dobrých otázek". Nejdůležitějším z nich bude věnována speciální pozornost a budou demonstrovány příklady z praxe, resp. náměty do praxe. Významným prvek bude aplikace poznatků vývojových teorií na realizaci aktivit. Studentky a studenti se seznámí s konceptem třetí učitel Lorise Mallaguzziho, hnutím učíme se venku. Pozornost bude věnována také správné komunikaci o přírodě (přírodovědecký jazyk a slovní zásoba) a problematice přírodovědně nadaných dětí, jejich identifikací a speciální podpory. Témata:

1) Přírodovědná gramotnost a pregramotnost.

2) Cíle přírodovědné pregramotnosti.

3) Didaktické zásady.

4) didaktické prostředky.

5) Didaktické přístupy.

6) Vývojová specifika.

7) Identifikace a podpora dětí přírodovědně nadaných.

8) Vztah dětí k přírodě. Koncept třetí učitel. Informální vzdělávání.

9) Podpora komunikace o přírodě. Biokomunikace. Přírodovědný jazyk. Slovní zásoba.

10) Příklady dobré praxe.