Témata:
1) Pedagogická diagnostika školní připravenosti a školní zralosti.
2) Odklady školní docházky v českém vzdělávacím systému.
3) Spolupráce MŠ, ZŠ a rodiny ve vztahu k dítěti s OŠD.
4) Návaznost preprimárního a primárního vzdělávání.
5) individuální podpora dětí s OŠD, přístupy a metody podpory dětí s OŠD (např. metoda HYPO).
6) Diskuze nad problematikou OŠD a sdílení zkušeností z praxe (vysoké počty dětí s OŠD, poruchy učení, způsoby hodnocení dětí, výstupy předškolního vzdělávání, domácí vzdělávání, zahájení povinného vzdělávání v MŠ v pěti letech, povinný předškolní ročník, přípravná třída atd.).
The aim of the course is to familiarize students with the diagnosis and education of children with postponed schooling. Students will gain knowledge about school maturity and readiness.
They will become familiar with the educational issues of children with ESL and their transition to elementary school. The course will focus on the educational diagnosis of children who have already been diagnosed with ESL and children who are not mature and ready enough to transition to elementary school and could be proposed for ESL.
Furthermore, the content of the course is to gain an understanding of methods that support the readiness of children with ESL to enter primary school. The course also includes discussion of experiences from teaching practice.