Témata v oblasti výtvarná výchova: 1) dlouhodobé cíle ve výtvarné výchově, kurikulární dokumenty a jejich slovník, kroskurikulárnívazby, jejich potenciál a limity; 2) výtvarné řady a projekty, jejich plánování, realizace a reflexe; 3) galerijní a muzejníedukace jako východisko plánování ve výtvarné výchově; 4) pedagogická diagnostika, rizikové faktory ve vývojidětského výtvarného projevu;
Témata v oblasti hudební výchovy: 1) česká adaptace orffovského hudebněvýchovného systému I. Hurníkem a P. Ebenem; 2) rozvoj hudebnosti prostřednictvím modernizace forem instrumentálních činností;
V seminářích bude představena koncepce C. Orffa a její česká adaptace vytvořená P. Ebenem a I. Hurníkem. Výuka bude uskutečňována prostřednictvím moderních trendů integrativní pedagogiky a polyestetické výchovy, prezentované pracemi např. L. Pospíšilové, M. Liškové, Pierrem van Hauwe. Studentům bude představena hra na tradiční i nové hudební nástroje a tzv. „hra na tělo“. Seznámí se s melodizací a rytmizací motivů, sousloví,vět, rytmickými a rytmicko-melodickými kánony, improvizacemi, variacemi, rondem, hrou partitur z České Orffovy školy, s využitím melodických orffovských nástrojů při práci s dětmi v MŠ. Dalším tématem budou způsoby, rozvíjet hudebně talentované děti prostřednictvím instrumentálních činností. Pozornost bude věnována uplatňování didaktických zásad v hudebním vyučování včetně příkladů, výběru vhodných vyučovacích metod a diferenciaci žáků v HV, integraci hudebních činností na příkladech, struktuře hudební činnosti a pedagogické přípravě na výuku. Studenti se také naučí umělé písně, které se vztahují k rodině s cílem posílit její funkci v soudobém společenském klimatu. 3) integrace hudebních činností, výběr vhodných vyučovacích metod, uplatňování didaktických zásad; 4) podpora hudebního nadání, tvorba příprav na hudební činnosti na praktických příkladech;
Poslech hudby bude představen z činnostního hlediska a se zřetelem k praktické realizaci poslechu hudby pro děti předškolního věku. V semináři budou uskutečňovány rozbory vhodných hudebních skladeb děl na základě jejich strukturální, genetické a obsahové analýzy. Pozornost bude zaměřována na rozlišování hudebně výrazových a formotvorných prostředků a budou využity i skladby nastudované v rámci hry na klavír. Studenti vytvoří též vlastní hudebně poslechové projekty pro předškolní děti s možným využitím ve své pedagogické praxi, event.v seminářích. 5) hra a zpěv vhodných přednesových skladeb, písní z České Orffovy školy, dovednost transponovat a stylizovat lidové a umělé písně pro dětiv M.
Student začátečník (A program) se naučí 8 drobných přednesových skladeb pro děti předškolního věku, hrát a zpívat vokálně průpravná a přípravná cvičení k daným písním v tóninách C dur, D dur, E dur, F dur, G, A, H dur, hrát a zpívat při stylizaci doprovodů určené písně ze zpěvníku pro MŠ Malým zpěváčkům, hrát a zpívat české a moravské písně a vybrané písně z České Orffovy školy (dle úprav P. Ebena a I. Hurníka).
Student se základními klavírními zkušenostmi (B program) se naučí 4 přednesové skladby dle vlastní volby po konzultaci s vyučujícím. Větší zřetel je při jejich interpretaci položen na výraz, dynamiku a kvalitu úhozu. Ostatní úkoly jsou stejné jako v programu A.
V oblasti výtvarné výchovy se kurz zaměřuje na plánování výtvarných činností, na výtvarné řady a projekty. Diskutuje také interdisciplinární potenciál výtvarné výchovy v mateřské škole.
Studenti si osvojují dovednost s ohledem na specifika předškolního věku plánovat výtvarné činnosti, zdůvodňovat jejich přínos a vysvětlovat jejich logiku a získávají jistotu v používání důležitých didaktických kategorií. Učí se pracovat s oborovými souvislostmi a orientují se v souvislostech kulturních institucí, které nabízejí edukační příležitosti.
Kurz se dále věnuje reflexi realizovaných výtvarných činností a rozvíjí schopnost studujících pracovat s chybou. Součástí kurzu je nastínění souvislosti praxe a výzkumu ve výtvarné výchově