PhDr. Milena Tichá, CSc. Ekonomie I, II - DS Bakalářský studijní program: Specializace v pedagogice Studijní obor: Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání Ekonomie I B OKB 2312003 Ekonomie II B OKB 2312007 ZS 6 hod. před. Z 2 kredity LS 12 hod. před. ZK 4 kredity Základní problémové okruhy: A. Úvod
1. Ekonomie jako věda B. Hlavní směny ekonomického vývoje
2. Hlavní směry ekonomického vývoje ve vyspělých zemích a postavení ČR ve světové ekonomice. Ekonomický vývoj ČR. Hrubý domácí produkt C. Úvod do mikroekonomie
3. Základy mikroekonomie
4. Podnikatelská činnost. Hospodaření s penězi D. Úvod do makroekonomie
5. Základy makroekonomie
6. Hospodářské cykly
7. Zaměstnanost a nezaměstnanost
8. Peníze, ceny, inflace
9. Cenné papíry a burzy
10. Hospodářská politika E. Úvod do světové ekonomiky (Světová ekonomika a předmět jejího zkoumání)
11. Světové hospodářství
12. Mezinárodní ekonomická integrace
13. Mezinárodní měnová soustava
14. Základní rysy ekonomiky rozvojových zemí Literatura povinná · Konečný, Bronislav; Sojka, Milan. Malá encyklopedie moderní ekonomie.Praha: Libri,
1996. · Vlček, Josef a kol. Ekonomie a ekonomika. Praha: ASPI,
2003. · Vlček, Josef a kol. Ekonomie pro neekonomy. Praha: Codex Bohemia,1998. · Tichá, Milena. K aktuálním ekonomickým problémům. Praha: UK Pedagogická fakulta,
2004. Literatura doporučená
1. Učebnice Samuelson, Paul; Nordhaus, William. Ekonomie. Praha: Svoboda,
1991. Holman, Robert. Ekonomie. Praha: C.H. Beck,
1999. Holman, Robert. Základy ekonomie pro studenty vyšších odborných škol a neekonomických fakult VŠ. Praha: C.H. Beck,
2000. Fuchs, Kamil. Tuleja, Pavel. Základy ekonomie. Ekopres,
2003.
2. Skripta a monografie k jednotlivým problémovým okruhům · KLÍNSKÝ, P. a kol. Finanční gramotnost : obsah a příklady z praxe škol. Praha: Národní ústav odborného vzdělávání,
2008. ISBN 978-80-87063-13-2. · KLÍNSKÝ, P. a kol. Finanční gramotnost : obsah a příklady z praxe škol. Praha: Národní ústav odborného vzdělávání,
2008. ISBN 978-80-87063-13-2. [online]. [cit. 2009-18-5]. Dostupné z WWW: <http://vuppraha.cz/soubory/Financni_gramotnost_obsah_a_priklady_z_praxe_skol.pdf>. · KLÍNSKÝ, P.; CHROMÁ, D. Finanční gramotnost : úlohy a metodika . Praha: Národní ústav odborného vzdělávání,
2009. ISBN 978-80-87063-26-2. · KLÍNSKÝ, P.; CHROMÁ, D. Finanční gramotnost : úlohy a metodika . Praha: Národní ústav odborného vzdělávání,
2009. ISBN 978-80-87063-26-2. [online]. [cit. 2010-1-21]. Dostupné z WWW:< http://www.nuov.cz/financni-gramotnost-ulohy-a-metodika>. · Tepper, Tomáš; Kápl, Martin. Peníze a vy. Praha: Prospektrum, 1991, reedice
1994. · Ježek, Tomáš. Peníze a trh. Praha: Portál,
2002. · Syrový, Petr; Novotný, Martin. Osobní a rodinné finance. Praha: Grada Publishing,
2004. · SMRČKA, L. Osobní a rodinné finance. Praha : Professional Publishing,
2006. · Urban, Luděk a kol. Hospodářská politika. Praha: Victoria Publishing,
1994. · Urban, Luděk. Praktická hospodářská politika. Praha: VŠE,
1997. · Slaný, Antonín; Žák, Milan. Hospodářská politika. Praha: C.H. Beck,
1999. · Cihelková, Eva a kol. Světová ekonomika.Praha: VŠE,
2001. · Cihelková, Eva a kol. Světová ekonomika, nové jevy a perspektivy. Praha: C.H. Beck,
2001. · Cihelková, Eva a kol. Světová ekonomika, regiony a integrace. Praha: C.H. Beck,
2001. · Jeníček, Vladimír. Globalizace světového hospodářství. Praha: C.H.Beck,
2002. · Jeníček, Vladimír; Foltýn, Jaroslav. Globální problémy a světová ekonomika. Praha: C.H.Beck,
2003. · Zahradník, Petr. Vstup do Evropské unie. Přínosy a náklady konvergence. Praha: C.H. Beck,
2003. · Cihelková, E.; Jakš, J. a kol. Evropská integrace - Evropská unie. Praha: Oeconomica,
2005. · Buchtová, B. a kol.: Nezaměstnanost - psychologický,ekonomický a sociální problém. Praha: Grada Publishing,
2003. · Mareš, P. Nezaměstnanost jako sociální problém. Praha: Sociologické nakladatelství,
2002. · Czesaný, Slavoj. Hospodářský cyklus. Praha : Linde
2005. · TICHÁ, Milena. Multikulturní výchova v podmínkách globalizace a regionalizace světového hospodářství. In: PELCOVÁ, N. a kol. Multikulturní výchova ve vzdělávání budoucích učitelů a dalším vzdělávání učitelů. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2007, s. 185 -
206. ISBN 80-7290-6 · Tichá, Milena. Několik poznámek k ekonomickým aspektům násilí. In: Násilí ve výchově, sportu a umění : Sborník z mezinárodní konference konané na UK Pedagogické fakultě v Praze dne
4.5.
2006. Praha : UK Pedagogická fakulta, 2006, s. 112-119. ISBN 80-7290-272-5 · Tichá, Milena. Multikulturní výchova v podmínkách globalizace a regionalizace světového hospodářství. Paideia - philosophical e-journal of Charles university, 2006, roč.
3. č.
1. ISSN 1214-8725 Dostupné na http:/www.pedf.cuni.cz/paideia · Tichá, Milena. Hodnoty a hodnocení v ekonomii. In: Hodnoty ve výchově, umění a sportu : Sborník z mezinárodní konference konané na UK Pedagogické fakultě v Praze dne
3.5.
2007. Praha : UK Pedagogická fakulta, 2007, s 141-146. ISBN 80-7290-272-5 · TICHÁ, M. Etická ekonomická kritéria rozhodování a výchova k ekonomickému myšlení. In: Éthos ve výchově, sportu a umění : Sborník z mezinárodní konference konané na UK Pedagogické fakultě v Praze dne
15.5.
2008. Praha : UK Pedagogická fakulta, 2009, s. 221 -
230. ISBN 978-80-7290-387-0. · TICHÁ, M. Poznámka ke vztahu ekonomie a imaginace. In: PELCOVÁ, N., HOGENOVÁ, A., a kol. Imaginace ve výchově, umění a sportu : Filosofická reflexe. Praha : UK Pedagogická fakulta, 2010, s. 235 -
240. ISBN 978-80-7290-433-4.
3. Prezentace TICHÁ, Milena. Metodický portál RVP : Digitální učební materiály. Peníze a cena [online].
11.
06.
2009. [cit.
19.
06. 2009]. ISSN 1802-4785. Dostupný z WWW: <http://dum.rvp.cz/materialy/penize-a-cena.html>. TICHÁ, Milena. Metodický portál RVP : Digitální učební materiály. Inflace [online].
09.
06.
2009. [cit.
19.
06. 2009]. ISSN 1802-4785. Dostupný z WWW: <http://dum.rvp.cz/materialy/inflace.html>. TICHÁ, Milena. Metodický portál RVP : Digitální učební materiály. Hospodářský cyklus [online].
15.
06.
2009. [cit.
19.
06. 2009]. ISSN 1802-4785. Dostupný z WWW: <http://dum.rvp.cz/materialy/hospodarsky-cyklus.html>.
The aim of this course is to provide students with the basics of economics. The course defines economics as a scientific discipline, describes the subject and methods of its research and its place in the system of sciences. Lectures and seminars are focused on the main trends in economic development (in developed countries, the countries of Central and Eastern
Europe, and the Czech Republic) and introduce the basic methods of appraisal of economic development in individual countries and economic blocs. This course includes the introduction to microeconomics and the main legal forms of business.
Attention is given also to financial literacy.