Charles Explorer logo
🇨🇿

Hra na klavír III

Předmět na Pedagogická fakulta |
OKB7308240

Sylabus

I. Cyklická skladba: ERNO K O Š Ť Á L :  PERNÍKOVÁ CHALOUPKA

Pohádka začíná,str.20,Tajemný zvoneček, str.22,Překvapení pernikáři, str.24, Čarodějný tanec, str. 25,Zasmála se ježibaba, str.25, Jednou zrána, str. 27,Vysvobození,str. 28, Už je konec pohádky,str.29

II. Praktická harmonie u klavíru při doprovodech písní pro děti

A) Dovednost  zahrát  a  zazpívat  vokálně průpravná  a přípravná cvičení  v durové  tónině     v chromatické   modulaci (C, Des, D, Es, F, Ges, G, As, A, B, H, C dur). ____

B) Hra  a  zpěv mollových  písní z Příručky doprovodů lidových písní od M. Kodejšky a M. Popoviče v určených tóninách (Ej, padá, padá  rosička, Křepelenka křepelala, A já mám  křepelenku). ____

C) Dovednost  zahrát základní harmonickou kadenci akordů (T,S,D) v těchto určených tóninách: a,h,c,d,e moll. ____

D) Zahrát harmonické mollové stupnice a,h,c,d,e moll a doprovodit každý stupeň jedním nebo  dvěma  akordy  z  harmonické kadence (T,S,D).

E) Ze zpěvníku pro mateřskou školu Malým zpěváčkům nacvičit podle stanoveného záznamu se zpěvem těchto 15 písní: Cib, cib,  cibulenka (s.15), Vláček (s.18),  Pod naším okýnkem (s.28), Stojí vrba košatá (s.63), Štědrej večer nastal (s.66), Vdávala se myška (s.77), Nestarej  se, ženo má (s.99), Bude zima  (s. 59),  Náš kohoutek  kokrhá (s.177),  Jízda (s.  84), Lítala si laštovička (s. 128)

I. Interpretace přednesových skladeb pro děti předškolního věku a   mladšího školního věku na klavír

Vaňhal,J.K.: Allegretto, Bach,J.S.: Menuet, Vlastní volitelná skladba                    

Vlastní volitelná skladba                           

II. Praktická harmonie u klavíru při doprovodech písní pro děti

A) Dovednost  zahrát  a  zazpívat  vokálně průpravná  a přípravná cvičení    v   durové     tónině   v         chromatické   modulaci (C,Des,D,Es,F,Ges,G,As,A,B,H,C dur).                                                           B) Hra  a  zpěv mollových  písní v určených tóninách:Ej, padá, padá  rosička, A já mám  křepelenku                                    

C) Dovednost  zahrát základní harmonickou kadenci akordů (T,S,D) v těchto určených tóninách: a,,c,      moll.                                                         

F) Ze zpěvníku pro mateřskou školu Malým zpěváčkům nacvičit podle stanoveného záznamu  nebo     akordických značek se zpěvem tyto písně:

   Cib, cib,  cibulenka (s.15), Vláček (s.18),  Pod naším okýnkem(s.28), Stojí vrba košatá (s.63),

   Štědrej večer nastal (s.66),Vdávala se myška (s.77), Nestarej se, ženo má (s.99),Bude zima  (s. 59),

   Náš kohoutek  kokrhá, Lítala si  laštovička (s. 128)  

Anotace

Program semináře je zaměřen na nácvik cyklické skladby Erno Košťála Perníková chaloupka a dále na rozvoj praktické harmonie u klavíru při doprovodech písní pro předškolní i školní děti. V doprovodech bude brán zřetel na stylizaci a na transpozici a rovněž i na stylizovaný doprovod využívající kromě základních akordů též akordy postavené na vedlejších stupních tóniny a na akordy mimotonální.

Důležitou součástí bude nácvik rytmicko melodických průpravných nebo přípravných cvičení v transpozicích, které jsou důležité pro tzv. rozezpívání.