Charles Explorer logo
🇬🇧

Developing mathematical literacy I

Class at Faculty of Education |
OKB7310212

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Koncepce předmatematické a matematické gramotnosti

Pojmotvorný proces se zaměřením na vzbrané pojmy (přirozené číslo, vybraný geometrický útvar); od jednotlivých modelů k pochopení reprezentace a k abstrakci.

Pojem kvantita (neurčitá/určitá).

Grafický znak/matematický symbol a jeho role v písemné komunikaci.

Metody řešení (třídění - úplné/redukované - využití, význam; strom třídění/řešení; ostré lineární uspořádání úplné/reukované - orientace v OLU souboru; přiřazování - 3 typy; porovnávání - přirozené, základní, poměřování, rozdílem, podílem; ....), 

Od pokusu - omylu k hledání systému - experimentování - práce s možností, start kombinatorického myšlení, míra prvděpodobnosti.

Kontext a jeho význam pro nástup matematického myšlení.

Zákady logického myšlení - od uvažování k usuzování, pravdivost - hledání, dokazování; meze zobecňování; rozdíl - domněnka/odhad a tvrzení.

Role jayzka, úplná informace, přesnost vyjadřování a přesnost představ.

Rozdíl mezi: tvar a geometrický útvar.

Celek a jeho části (relativita; kompozice/dekompozice).

Transformace velikostní, polohové a další.

Prvky topologie.

Základy míry GÚ, podstata měření.

Vývoj stavby. Čas jako čtvrtá dimenye.

Prostorová/rovinná paměť dynamická/statická.

Prostorová orientace dynamická/statická, slovní zásoba jaké nástroj k zvědomování.Prostorová představivost.

Základy finanční matematiky (pojmy finanční hodnota, mince, bankovka, nominální hodnota, půjčka, zápůjčka, výpůjčka, směna)      

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Kurz předpokládá pochopení veškeré látky ZŠ, základy logiky v rozsahu učiva 1.r. pro gymnázia (lze doplnit volitelným kurzem Základy logiky a rozvoje logického myšlení I).

Matematická gramotnost má své přípravné období v mateřské škole - předmatematické výchově. 1) Matematická gramotnost na 1.st. ZŠ a v 1.r.- příprava na slovní úlohy, práce s výrokem a vyhodnocení pravda/nepravda, cesta k úplné informaci, představa o kvantitě neurčité (mnžství) i určité; číslo a jeho role ve významu kvantity i bez významu kvantity (počet; veličina; operátor; hodnota, velikost; identifikátor; člen řady; ..); číslo a jazyk; modely; příprava na metody řešení: uvažování, usuzování, práce s podmínkou; porovnávání (přirozené; základní; rozdílem včetně poměřování; podílem) úplné i redukované; tři typy přiřazování; třídění úplné i redukované; strom řešení i strom třídění, metoda výběru i vylučovací; lokální důkaz a otázka proč; uspořádání ostré lineární úplné, redukované (všechny typy: časové, prostorové, časoprosorové, kvalitativní, kvantitativní, rozměrové, ...) orientace v uspořádaném souboru (množině), uspořádané n-tice; jazyk v ředmatematické výchově; čtení informací z obrázku, dynamizace události; práce s grafickým znakem (kódování - dekódování); možnosti a prvky pravděpodobnosti ve hrách (možné - jisté, jistě ano, jistě ne); prvky kombinatoriky ve hrách; 2) MAtemagická gramotnost zahrnuje přípravu na školní geometrii: Poznáváme trojrozměrný svět prostřednictvím hmatu, zraku, manipulace a kineze; trvalost tvaru v závislosti na charakteru látky; role jazyka; rozvoj prostorové /rovinné orientace, paměti a představivosti v rámci mikroprostoru, mezzoprostoru a maxiprostoru; rozvoj jazyka; čára jako komunikační nástroj (kvalita, role, interpretace čáry); druhy čar dle tvaru ve spojení s pohybem; labyrinty a jejich význam; obrázky jedním tahem; transformace (barevná, velikostní, polohová, tvarová, 2D-3D a další);odlišení dvou světů prostoru a umělého světa roviny; shodnost (symetrie, posunutí a rotace v činnostech); zobecňující sdělení a jejich negace jako nástroj k jejich pochopení a k posuzování pravidel, rozpoznání pravdy od nepravdy; vývoj stavby u různých typů stavebnic; cesta k míře ve hrách; závislosti polohové, tvarové, velikostní nebo kvantitativní jako příprava na první stupeň rozvoje funkčního myšlení; substituce v dokončení rytmizace/pravidelnosti/řady; celek a jeho části - relativnost pojmů; tvar a proporce celku; procesy porovnávání, poměřování; celek a procesy: dekompozice, destrukce, likvidace, kompozice, kompletace, kopie, rekonstrukce a další; hádanky jako příprava na vymezování nových pojmů;