1. Školní zralost
- zralost (kontinuum zralost -- nezralost; parciální nezralost)
- nezpůsobilost
- připravenost
J K čemu jste zralí či nezralí, nezpůsobilí, nepřipravení ve vašem životě ?
· složky zralosti ( podle Morávka): screaning/ individuálně percepčně kognitivní zralost
- percepční zralost ( Y Orientační test dynamické praxe, Reverzní test, Frostigová)
- rozumové schopnosti
- schopnost analytického myšlení (vztahy, podstatné znaky)
- realistické chápání světa, kontrola reality ( Y rozhovor, WISC III, WPPSI,ROR, Znalosti )
- zájem o nové poznatky
- chápání symbolů
- řeč
- paměť a učení (Y WISC III, SON -R)
- verbální schopnosti (Y rozhovor, WPPSI, WISC III)
- pozornost
- vizuomotorická koordinace ( Y kresba, Jiráskův test školní zralosti)
- testy specifických schopností – test rizika poruch SPU pro před¨školáky citová zralost
- kontrola afektů a impulsů ( chování, ROR)
- úkolová zralost ( pracovní zralost – pozorování, explorace, anamnéza)
- přiměřená zralost osobnosti
- motivace sociální zralost
- adaptace na dětskou skupinu (sociální zájem a chápání sociálních norem)
- separace od matky
- chování k autoritám
- samostatnost, ovládání „na dálku“
- sociální návyky (Y Vinelandská škála sociální zralosti)
· příčiny nezralosti
- nedostatky ve výchovném prostředí a působení
- nepříznivý somatický vývoj
- neurotický vývoj, povahové rysy
- rané poškození CNS
- mentální defekt
· screeningové vyšetření školní zralosti
- rozhovor, anamnéza, kresba
Y Jiráskův test školní zralosti 1970 (Artur Kern 1963)
· podrobné vyšetření školní zralosti
Y Edfeldtův Reverzní test
Y Dětský Raven, PDW, WPPSI, WISC III
SON-R
IDS
Y Frostigové Vývojový test zrakového vnímání
Y Vinelandská škála sociální zralosti
Y Zkouška znalostí předškolních dětí (Matějček, Vágnerová 1976)
Test rizika SPU 2. Vyšetření SPU, LMD, ADD, ADHD
· spolupráce psychologa, pediatra, pedopsychiatra, neurologa, pedagoga
· informace od rodičů, dlouhodobost jevu
· chování dítěte při vyšetření
· testové výsledky
· širší a užší pojetí
· organicita
· SPU - intelekt
- specifické zkoušky
- percepční
- zrak
- sluch
- diferenciace
- A/S
- Čtení ČQ, porozumění, chybovost
- Psaní – opis, přepis a diktát (dysgrafie, dysortografie)
- Specifické dyskalkulické vyšetření
· LMD, ADD, ADHD - přehled základních znaků
- poruchy pozornosti a soustředění
- hyperaktivita, hypoaktivita
- impulsivita, emoční labilita
- percepční poruchy
- poruchy motorické koordinace
- poruchy učení
- poruchy myšlení, řeči a paměti
- neurologické poruchy
- sociální abnormity
- celkový nerovnoměrný vývoj
- specifické testové výsledky – horší obraz v performačních úlohách
Y Číselný čtverec, Test obkreslování, Bender gestalt test, Test cesty TMT, Rey-Osterriethova komplexní figura, WISC III, SON-R, ROR, Frostigové Vývojový test zrakového vnímání, Bender-Gestalt, Míkův Orientační test dynamické praxe, Test laterality 3. Poruchy chování
- socializované chování
- nesocializované
- agresivní
- bez agresivity
- dítě hendikepované, nemocné typy problémového chování –rizikové chování
- odmítnutí všeobecně přijímaných hodnot (akcentované chování, disociální, asociální; odmítání běžného občanského sc énáře : práce, rodina)
- odmítnutí rodinných hodnot
- agresivní
- útěky z domova
- lhavost
- krádeže
- alkohol, drogy
- sexuální excesy
- sebepoškozování 4. Testy profesní orientace, volby povolání
· intelekt v několika složkách
· paměť
· testy osobnosti
· testy - dotazníky zájmů, profesní motivace
· event. testy stylů učení
· dotazníky – Info ze školy, rodiny, od respondenta 5. Rodinné vztahy charakteristiky rodinného prostředí
- popis a složení rodiny (členové rodiny, vztahová síť, kvalita vztahů)
- stabilita rodiny (r. úplná, neúplná, nesezdané partnerství, r. doplněná, pěstounská, adoptivní...)
- rodinné teritorium a historie
- rodinná atmosféra
- výchovný styl ( přijetí podmíněné x nepodmíněné, kontrola, autonomie, hranice, odměny a tresty, týrání...)
- péče a zájem o dítě
- rodinné hodnoty
- kvalita vztahů
- ekonomická situace stabilita rodiny (Dunovský) :
- rodina pevná
- narušená
- rozvrácená
Děti ohrožené prostředím – často v rodině: 1. týrání 2. zneužívání (kontaktní, nekontaktní, Munchhausen by proxi) 3. zanedbávání 4. psychická deprivace
Rizikové faktory vztahové patologie v rodině
(na straně rodičů, dítěte, prostředí)
Diagnostické postupy:
Klinické metody (rozhovor, pozorování)
Projektivní techniky
Speciální posuzovací škály
Terapie
Ú
předmět mapuje používané diagnostické nástroje v oblasti školní a poradenské psychologie, poukazuje na nástroje psychologiecké (zde představuje využitelnost pro pedagogy) i pedagogické, které mohou učitelé sami využít (screeningy, třídní klima, kariérové poradenství).