Tematické okruhy:
Úvod do logopedie. Organizace logopedické intervence v ČR.
Základní pojmy – komunikace a její formy, řeč, jazyk, narušená komunikační schopnost.
Základní pojmy z lingvistiky a fonetiky – samohlásky, souhlásky, artikulační okrsky, slabika, melodie, tempo.
Fyziologické předpoklady řeči – dýchání, tvorba hlasu, artikulace (artikulační ústrojí), sluchový orgán, centrální nervová soustava.
Ontogeneze řeči – chronologické hledisko (prenatální, preverbální, verbální etapa), lingvistické hledisko (jazykové roviny), receptivní a expresivní složka řeči. Podmínky optimálního vývoje řeči u dětí předškolního věku.
Vývoj dětské řeči ve vztahu k dalším dílčím oblastem – řeč a motorika, řeč a smysly (sluch, zrak), řeč a lateralita, řeč a myšlení, řeč a paměť.
Logopedická prevence v předškolním věku. Péče o správný řečový vývoj dítěte v předškolním věku (podmínky pro správný vývoj, podpora rozvoje řeči, zásady podpory komunikace, role učitelky / učitele MŠ v rozvoji řečových a komunikačních dovedností dětí předškolního věku). Náměty pro praxi.
Předmět se zaměřuje na možnosti rozvoje komunikačních schopností dětí a žáků v předškolním a mladším školním věku a přístupy, které napomáhají předcházet narušení komunikační schopnosti.