Seminář bude realizován v ZS 2020 na platformě MSTeams Obsah seminářů: - práce s konkrétními texty pro ZŠ a SŠ:
1. J. V. Sládek (Lesní studánka), F. Hrubín (Kuřátko)
2. Velbloud (J. Skácel); M. Bystrov, P. Nikl (Nech ten mech)
3. Prozaické texty z oblasti LPDM
4. Princip obraznosti (V. Nezval, J. Deml), Obrazárna (P. Brukner)
5. Literatura umělecká vs. populární
6. Základní složky interpretace textů LPD (pohádka, pověst)
7. Modelová četba básně od I. M. Jirouse (ze sb. Magor dětem)
8. Interpretace textů současné prózy a poezie (J. Balabán, P. Hruška)
Cílem dvousemestrového kurzu je vytvoření předpokladů (terminologie, poetika) pro systematické poznávání specifických kvalit literární slovesnosti v širokém spektru jejích modalit (próza, poezie, drama; literatura umělecká a populární; folklorní slovesnost, faktografická literatura, literární fantastika, literární komika, literatura pro děti a mládež) i pro smysluplnou komunikaci o literárních textech. Pojetí i styl výuky literární teorie předjímá potřeby učitelské praxe. Semináře mají interaktivní charakter, stimulují kritické myšlení a vyžaduje se aktivní účast studentů. Procvičuje se zejména schopnost citlivé a přemýšlivé aplikace obecných poznatků na konkrétní materiál. Předpokladem zkoušky je zápočet ze semináře v zimním i letním semestru. U zkoušky by měli uchazeči prokázat schopnost objasnit klíčové teoretické problémy a pojmy (vhodně je použít, doložit příkladem apod.), přiblížit literární zážitek, popsat a pochopit text, formulovat pro text vhodné náměty, souhrnně charakterizovat literární dílo.
Seminář bude realizován v ZS 2020 na platformě MSTeams