Tematické okruhy přednášek: 1. Národní obrození jako kulturní typ jazyková situace v českých zemích na konci 18. století; dvojí pojetí vlastenectví; fáze procesu konstituování novodobého českého národa; jazykový program 2. Dvě odlišné strategie národního hnutí (generace Dobrovského versus generace Jungmannova) osvícenský kriticismus, podpora vědy, snahy výchovné a společensky reformní; literatura pro reálného českého čtenáře – knížky lidového čtení + dramatická produkce (frašky, rytířské hry); klasicismus v české literatuře x romantické vlastenectví, panslavismus, pěstování literatury pro (reálně víceméně neexistujícího) náročného čtenáře (básnická próza, deskriptivní poezie, časomíra); herderovství (význam folklorní slovesnosti), mytologičnost (RKZ) 3. Individualismus versus kolektivismus (romantismus versus biedermeier) pozice subjektivního romantismu v české literatuře (tradiční pohled x synopticko-pulzační přístup); případ Karla Hynka Máchy; různá vymezení biedermeieru; jeho kritika romantického individualismu 4. Německý kontext české literatury 19. století důvody jeho tradiční marginalizace; areálová studia; recepce německy psané literatury v českých zemích a její důsledky; příklady inspirace německojazyčnou produkcí v dílech česky píšících autorů (vídeňské lidové divadlo – Tyl; Heine – Neruda, Hálek) 5. Tendenčnost versus l‘art pour l‘art zájem májovců o aktuální společenskou problematiku; sociální otázka; liberalismus a antiklerikalismus; vzestup žurnalistiky almanach Ruch a návrat vlastenecké tendenčnosti; tvorba S. Čecha a J. V. Sládka realismus a jeho vymezení - O. Hostinský; kritický realismus; ideální realismus; naturalismus x první objevení se l‘art pour l‘art ismu v české literatuře;parnasismus a jeho koncept krásné literatury; návrat reprezentativního postavení poezie; Vrchlický a Zeyer
Seznam četby pro práci v seminářích (texty jsou uvedeny v pořadí, v jakém budou na seminářích probírány): 1. Ján Kollár: Slávy dcera (nejlépe v komentované edici M. C. Putny, Praha, Academia 2014) 2. K. J. Erben: Kytice 3. K. Hynek Mácha: Máj 4. B. Němcová: Babička 5. J. Neruda: Povídky malostranské 6. K. V. Rais: Z vlasařských pamětí 7. Z. Winter: Krátký jeho svět
The lecture is not conceived chronologically, but rather problematic. It deals with the fundamental themes of Czech literature of the 19th century, especially the relationship between literature and the national movement, its coexistence with German written literature and the specific modification of processes taking place in European literature at that time.
Seminars are closely related to the lecture. Through the analysis of selected works (especially canonical) they concretize the issues discussed in the lectures.