Témata:
Sociální a pedagogická psychologie
Socializace. Zaměření socializace na jedince a na společnost, předávání kultury. Výsledky socializace z hlediska jedince: lidské druhové charakteristiky (např . řeč), kulturní (sociální role) a individuální (identita). Socializační činitelé: rodina, škola, vrstevnická skupina, média ad. Rozdíly školní a rodinné socializace. Teorie sociokulturního handicapu. Školní neprospěch.
Sociální učení. Typy sociálního učení.
Sociální role. Konflikt rolí. Přístup člověk a k sociální roli.
Osobní identita.
Sociální percepce a kognice. Sociální vnímání a poznávání. Jde o získávání infomací o lidech nebo jevech v sociálním kontextu Laické chyby ve vnímání osob. Principy ovlivňující vnímání : efekt prvního dojmu, halo efekt, efekt novosti. Kauzální atribuce - tendence vysvětlit chování druhého člověka. Dispoziční a situační příčiny. Dimenze atribucí ve výkonových situacích.
Postoje. Utváření a změna postojů. Přesvědčování.
Stereotypy a předsudky.
Sociální komunikace Struktura sociální komunikace. Typy interakcí a průběh komunikace. Verbální a neverbální komunikace.
Sociální skupiny Znaky sociální skupiny. Typologie skupin a jejich význam pro člověka. Základní dimenze sociální skupiny: struktura a dynamika. Konformita.
Individuální výkon ve skupiny. Sociální facilitace a inhibice. Metody zkoumání sociální skupiny. Sociometrie a její použití.
The course introduces basic topics of pedagogical and social psychology relevant for application in educational and school practice. Selected social themes are presented as a product of basic research in psychology and subsequently portrayed as part of the reality of teaching practice and everyday life in the school environment.