Předmět filozofie výchovy představuje jeden z důležitých pilířů pro pochopení významu výchovy a vzdělávání, jehovývoje a smyslu v rámci kulturní a historicko-antropologické tradice. Prostřednictvím filozofického tázání, popodstatě, poznatelnosti, logičnosti, spravedlnosti nebo smyslu, rovněž i vztahu cílů a obsahu, účelu a prostředků,podstatného a nepodstatného, umožňuje hlubší poznávání sebe i světa, a tak pochopit roli vychovatele, vzdělavatelenebo průvodce životem a situacemi z různých aspektů.
Cílem předmětu je, aby studenti porozuměli filozofickýmotázkám ve výchově a vzdělávání a rozpoznali jednotlivé filozofické směry ve výchově a vzdělávání a jejich dosahpro edukaci. 1. Sokrates, Aristoteles, Platon a jejich vliv na filozofii výchovy. 2.
Filozofické otázky ve výchově a vlivjednotlivých filozofických směrů na výchovu. 3. Filozofický, náboženský a vědecký pohled svět a člověka. 4.Středověk a supranaturalismus. 5.
Osvícenství a jeho vliv. 6. Pragmatismus a senzualismus. 7.
Moderní filozofickésměry a jejich vliv na individualismus a liberalismus. 8. Existencialismus, materialismus a idealismus v modernífilozofii. 9.
Filozofická a názorová paradigmata v současných pohledech na výchovu a vzdělávání. 10.Postmodernismus a jeho vliv na výchovu.