Předmět je úvodním vstupem do teorie výuky, představuje základní terminologický aparát, rámec pro uvažování voborových didaktikách a orientaci v českém kurikulárním kontextu. Vede studující k odbornému popisu výukovýchsituací a k porozumění výukovým metodám.
Vytváří předpoklady pro navazující didaktické předměty, které budouzaměřené na analýzu modelů strategického vyučování a na plánování a evaluaci výuky. Cíl: Studující vhodně použijezákladní didaktickou terminologii k popisu výukové situace.
Vysvětlí způsob a podmínky realizace vybranýchvýukových strategií, uvede odborné důvody pro jejich využívání. Orientuje se ve struktuře národního a školníhokurikula na 2. stupni ZŠ a SŠ. 1.
Vymezení didaktiky, základní terminologie a metody zkoumání, literatura.Vyučování založené na evidenci. Tradiční didaktické zásady. 2.
Styly učení a poznávání, jejich význam pro učitele ažáky. 3. Pozornost a paměť.
Důsledky pro strukturu a fáze vyučovací hodiny. 4. Motivování žáků ve výuce, chvála akritika, zajišťování prostředí pro učení. 5.
Klasifikace organizačních forem a metod výuky. Komunikace ve výuce,výklad, techniky dialogické výuky. 6. Řízení samostatné práce žáků.
Kooperativní výuka a její realizace, složenískupin, komunikace ve skupině. 7. Hodnocení výsledků učení žáků.
Průběžná zpětná vazba, formativní hodnocení. 8.Materiální a nemateriální didaktické prostředky, ICT ve výuce. Grafické reprezentace učiva. 9.
Systém a strukturakurikulárních dokumentů v ČR. Vzdělávací obsah, učivo, očekávané výstupy.
Klíčové kompetence, průřezová tématav kurikulu základní a střední školy. 10. Výukový obsah, didaktická transformace učiva.
Učebnice, jejich druhy aparametry, další výukové materiály.