Obsahové vymezení:
Pojetí člověka jako osobnosti, základní studijní prameny.
Struktura a dynamika osobnosti.
Činitelé utváření osobnosti. Jej í socializace.
Ohrožení utváření osobnosti - deviace. Příčiny, projevy, důsledky, náprava.
Základní znaky uplatňování tzv. osobnostního zřetele, respektive osobnostního přístupu ve výchovné praxi.
Uvedení do vývojové psychologie. Uvedení do základních pramenů studia.
Faktory a prostředí, působící na vývoj.
Teorie psychického vývoje. Citlivá období, krizová a zlomová období ve vývoji. Úkoly vychovatele, které s tím souvisí.
Periodizace vývoje. Normy, odchylky. Problémy, které v jednotlivých věkových obdobích nejčastěji vyvstávají. Jejich analýza, možnosti řešení.
Vývojové potenciality - jejich blokování a využívání (aktualizace). Facilitace vývoje
Současné dítě - proměny dětství v naší době - důsledky pro vychovatele
Cílem je poskytnout studentům základní informace z dané tematické oblasti, orientovat je ve studiu literatury, analyzovat své výchovné postupy, komunikovat své zkušenosti a korigovat je.