Anotace V předmětu se studenti seznámí se základními pojmy sociální a pedagogické psychologie. Výklad se soustřední na pojmy socializace, sociální percepce a kognice s příklady z výchovných oblastí. Dalším významným okruhem bude sociální komunikace a její průběh a posledním významným tématem budou otázky sociálních skupin a jejich struktury a dynamiky. Studenti získají zásadní teoretické podklady pro sociální psychologickou práci a její porozumění a teoretická východiska pro zpracování jednoduchých diagnostických šetření zaměřených na charakteristiku jedince i sociální skupiny. Získají dovednosti nezbytné pro realizaci těchto šetření, pro analýzu získaných údajů a interpretaci. Témata:
1. Sociální a pedagogická psychologie
2. Socializace Zaměření socializace na jedince a na společnost, předávání kultury. Výsledky socializace z hlediska jedince: lidské druhové charakteristiky (např . řeč), kulturní (sociální role) a individuální (identita). Socializační činitelé: rodina, škola, vrstevnická skupina, média ad. Rozdíly školní a rodinné socializace. Teorie sociokulturního handicapu. Školní neprospěch. Sociální učení. Typy sociálního učení. Sociální role. Konflikt rolí. Přístup člověk a k sociální roli. Příklady. Osobní identita.
3. Sociální percepce a kognice. Sociální vnímání a poznávání. Jde o získávání infomací o lidech nebo jevech v sociálním kontextu Laické chyby ve vnímání osob. Principy ovlivňující vnímání : efekt prvního dojmu, halo efekt, efekt novosti. Kauzální atribuce - tendence vysvětlit chování druhého člověka. Dispoziční a situační příčiny. Dimenze atribut ve výkonových situacích. Příklady. Postoje
4. Sociální komunikace Struktura sociální komunikace. Typy interakcí a průběh komunikace. Verbální a neverbální komunikace.
5. Sociální skupiny Znaky sociální skupiny. Typologie skupin a jejich význam pro člověka. Základní dimenze sociální skupiny: struktura a dynamika. Konformita. Individuální výkon ve skupiny. Sociální facilitace a inhibice. Metody zkoumání sociální skupiny. Sociometrie a její použití.