1) Terminologická východiska - vymezení pojmu SPU, definice, projevy specifických poruch učení 2) Systémový přístup k poruchám učení - systémový a kauzální přístup 3) Etiologie specifických poruch učení a chování - dispoziční příčiny, vliv prostředí 4) Sekundární a primární důsledky poruch chování a specifické poruchy učení 7) Inkluzivní edukace žáků se specifickými poruchami učení, postoje žáků ke škole a učení, vzdělávací potřeby žáků se specifickými poruchami učení 8) Strategie a styly učení u žáků na střední škole 9) Diagnostické domény, specifika školského poradenského pracoviště (PPP) 10) Základní metody výuky čtení a psaní, specifika metod (analyticko-syntetická metoda, splývavé čtení, globální metoda) 11) Studijní a profesní orientace žáků a studentů s SPU (škola, pedagogové, terapeuti) 11) Projevy poruch učení a chování v osobnostním vývoji, problematika dospělých jedinců 12) Resilience v rodině a výchovné působení na dítě s SPU, rodiče jako partneři 13) Screening, depistáž, prevence SPU, deficity dílčích funkcí. 14) Zásady reedukační péče, intervenční přístupy, alternativní metody 15) Kognitivní procesy v odraze osobnosti jedince s SPU 16) Strategie a přístupy v inkluzivní edukaci jedinců se specifickými poruchami učení identifikování potřeb-motivace 17) Kompenzační pomůcky při reedukaci SPU. 18) Základní problematika dyskalkulie.
Předmět umožňuje studentům orientovat se v problematice specifických poruch učení. Pozornost je věnována zejména problematice osobnostních specifik žáků, systému vzdělávání a poradenství.
Studenti sledují působení speciálního pedagoga ve školním poradenském pracovišti a volené přístupy a intervence k žákům s SPU v rámci multidisciplinární spolupráce.