Charles Explorer logo
🇨🇿

Speciální pedagogika znevýhodněného člověka se SPU

Předmět na Pedagogická fakulta |
OKBS1S130A

Sylabus

1)  Terminologická východiska - vymezení pojmu SPU, definice, projevy specifických poruch učení 2)  Systémový přístup k poruchám učení - systémový a kauzální přístup 3)  Etiologie specifických poruch učení a chování - dispoziční příčiny, vliv prostředí 4)  Sekundární a primární důsledky poruch chování a specifické poruchy učení 7)  Inkluzivní edukace žáků se specifickými poruchami učení, postoje žáků ke škole a učení, vzdělávací potřeby žáků se specifickými poruchami učení 8)  Strategie a styly učení u žáků na střední škole 9)  Diagnostické domény, specifika školského poradenského pracoviště (PPP) 10) Základní metody výuky čtení a psaní, specifika metod (analyticko-syntetická metoda, splývavé čtení, globální metoda) 11)  Studijní a profesní orientace žáků a studentů s SPU (škola, pedagogové, terapeuti) 11)  Projevy poruch učení a chování v osobnostním vývoji, problematika dospělých jedinců 12)  Resilience v rodině a výchovné působení na dítě s SPU, rodiče jako partneři 13)  Screening, depistáž, prevence SPU, deficity dílčích funkcí. 14)  Zásady reedukační péče, intervenční přístupy, alternativní metody 15)  Kognitivní procesy v odraze osobnosti jedince s SPU 16)  Strategie a přístupy v inkluzivní edukaci jedinců se specifickými poruchami učení identifikování potřeb-motivace 17)  Kompenzační pomůcky při reedukaci SPU. 18)  Základní problematika dyskalkulie.

Anotace

Předmět umožňuje studentům orientovat se v problematice specifických poruch učení. Pozornost je věnována zejména problematice osobnostních specifik žáků, systému vzdělávání a poradenství.

Studenti sledují působení speciálního pedagoga ve školním poradenském pracovišti a volené přístupy a intervence k žákům s SPU v rámci multidisciplinární spolupráce.